Fra lejligheden i Nyborg har Sarah Isabella Nørregaard udsigt til voldanlægget, himlen og træerne. I det lille hjemmearbejdsværelse er der stearinlys og blomster fra haven. Det er herfra, hun siden den 11. marts har løst svære, komplekse sager om arbejdsprøvning, flexjobs og førtidspension for borgerne i Slagelse Kommune.
Borgerne har følt, at det var rigtig fint at tale i telefon, fordi de ofte har en angst over, at skulle komme ind på jobcentret
- Jeg har nydt at arbejde hjemme. Jeg føler, at jeg når meget mere, end når jeg er på jobcentret, hvor der er rigtig mange forstyrrelser og mange møder. Det har været gavnligt, og jeg har formået at komme i bund med alt det, som jeg har været bagud med, fortæller hun.
Sarah Isabella Nørregaard er beskæftigelsesmedarbejder i Fastholdelsesafdelingen i Slagelse Kommune. Da Danmark lukkede ned den 11. marts tog hun og kollegerne deres sagsmapper under armen, og siden er arbejdet med borgerne sket pr. telefon og virtuelle møder fra deres hjemmekontor.
Kan være svært at møde op
Borgerne har taget godt imod den nye måde at arbejde på.
- Undervejs har jeg spurgt en del af mine borgere, om det var ok at tale i telefon og holde virtuelle møder, og der er ingen af dem, der har sagt: ”nej, hvor er det ærgerligt, at vi ikke kan komme ind på jobcentret". De har følt, at det var rigtig fint at tale i telefon, fordi de ofte har en angst over, at skulle komme ind på jobcentret. Dét, at de har været i deres hjemlige omgivelser, har betydet, at de har slappet mere af, og de har kunnet være mere åbne om deres situation, fortæller Sarah Isabella Nørregaard.
Hjemmearbejdet har givet mindre stress, og det betyder, at borgerne har oplevet, at coronakrisen har givet mere ro, og at de dermed får en bedre behandling.
- Jeg når at svare flere, og borgerne kan mærke, at jeg har mere overskud og mere tid. Jeg har også haft mulighed for at tage en ”walk and talk” med nogle af mine borgere, og vi har taget virtuelle møder, hvor jeg kan se, hvordan den enkelte har det, fortæller hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
Sarah Isabella Nørregaard fortæller, at hvor hun på Jobcentret bruger op til halvanden dag på en sag, kan hun hjemme uden afbrydelser klare den på 3 timer. Og hun er ikke den eneste, der har haft gavn af hjemmearbejde. Det fortæller hendes chef, Henrik Skov, der er arbejdsmarkedschef i Center for Arbejdsmarked og Integration, der har cirka 200 ansatte.
Jeg føler, at jeg når meget mere, end når jeg er på jobcentret, hvor der er rigtig mange forstyrrelser og mange møder
- På nogle typer opgaver kan man se, at bunken er blevet mindre, og at vi har fået afviklet pukler - det drejer sig om sager med tung lovgivning og som er komplekse, fortæller han.
Slagelse Kommune har fået flere ledige under coronakrisen, hvor hele beskæftigelsesindsatsen har været suspenderet. Derfor er det ifølge Henrik Skov svært at sætte nøjagtige tal på præcis hvor mange sagspukler, der er blevet afviklet under tiden med hjemsendelsen. Kommunen fik under krisen 1600 flere ledige, cirka halvdelen er nu kaldt tilbage på job i butikker, på cafeer og restauranter. Men der er stadig arbejdsløse i eksportbranchen og i rejsebranchen, og de nye sager gør det svært at komme med præcise tal.
Nye måder at arbejde på
Så når medarbejderne på mandag vender tilbage til jobcentret, vil de opleve travlhed med de nye sager, men der vil blive tænkt i nye måder at arbejde på.
- Videomøder er kommet for at blive, også for borgerne, der kan have svært ved at møde ind. Det kan være svære ting i livet, de skal tale om, og de har svært ved at skulle møde op. Vi kan som kommune og myndighed dermed være med til at give borgerne en bedre kvalitet, siger Henrik Skov.
Henrik Skov har hele tiden været positivt indstillet overfor, at medarbejderne kan arbejde hjemme.
- Jeg blevet bestyrket i, at det er en god ide – og den mistillid, som nogle kunne have haft, er gjort til skamme. Det er bedre udnyttelse af medarbejderens tid, og motivationen bliver højere. Det er en god ide med tid til fordybelse, mange pendler og kan spare tid, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Også fra politisk side er der en vilje til at bruge de positive erfaringer, som coronakrisen har ført med sig.
Medarbejderne skal have mere indflydelse på deres arbejdsliv. De ved, hvad der fungerer for dem, det behøver vi ikke stå her på rådhuset og fortælle dem
- Det er selvfølgelig på en alvorlig baggrund, men det har jo givet os muligheden for at prøve tingene af som i et arbejdende værksted, og jeg skal love for, at det har fungeret. Selvfølgelig er der også ulemper, men samlet set er der utrolig mange positive effekter, som vi vil forfølge i fremtiden, fortæller borgmester i Slagelse, John Dyrby Paulsen (S).
Trivsel giver effektivitet
Ifølge John Dyrby Paulsen kan man finde historien om, at medarbejderne har nået flere sager, og dermed har givet borgerne højrere og bedre kvalitet, i mange af kommunens afdelinger. Men udover at han har fået tilbagemeldinger om øget effektivitet, handler det også om trivsel:
- Vi skal væk fra den gammeldags industritankegang. Vi vil gerne indarbejde den fleksibilitet, der er i at kunne arbejde hjemme. Det er ikke et enten eller, men medarbejderne skal have mere indflydelse på deres arbejdsliv. De ved, hvad der fungerer for dem, det behøver vi ikke stå her på rådhuset og fortælle dem. Så vi skal ikke tilbage til kontrol, men have tillid og ikke falde tilbage i de gamle vaner, siger han.
Hjemme har Sarah Isabella Nørregaard taget den bærbare computer med ind i sofaen for afvekslingens skyld. Hun er ikke i tvivl om, hvordan hun håber, arbejdslivet kan blive efter coronakrisen:
- Det er et stort ønske at arbejde hjemme. Der er ikke nogen af mine arbejdsopgaver, jeg ikke kan løse herfra. Så hvis det stod helt åbent, og jeg selv kunne vælge, så ville jeg møde ind færre dage om ugen, siger hun.
Se tv-indslaget her: