På en landejendom i Butterup ved Tuse er køkken-alrummet blevet Helena Alstrup Jensens klasseværelse for en tid.
Siden 10. december har hun og resten af eleverne på Slotshaven Gymnasium i Holbæk været sendt hjem til fjernundervisning.
- I starten sad jeg meget oppe i min seng, men med tiden kunne jeg mærke, at jeg ikke rigtig fik lyttet så meget efter, hvad læreren sagde. Jeg følte ikke, jeg var lige så produktiv, som hvis jeg sidder ved et bord, fortæller hhx-eleven.
Helena Alstrup Jensen og resten af eleverne i 3.D har prøvet det før. I foråret sidste år blev de sendt hjem før de fleste andre skoler i landet, fordi der var konstateret coronasmitte på skolen. De kom først tilbage i skole igen 27. maj. Både dengang og nu kniber det med motivationen til skolearbejdet.
- Man lærer ikke lige så meget, når man sidder bag sådan en skærm hver dag, siger Oliver Kunst, som går i samme klasse.
- Man får ikke de faglige samtaler og dialoger med de andre, som man ville gøre i skolen, hvor man kan sidde fire om et bord.
Fester og fodbold er aflyst
Én ting er det faglige, men de unges sociale liv har også været markant anderledes siden første nedlukning i marts sidste år. For eksempel har forsamlingsforbud og krav om afstand betydet, at det er cirka ti måneder siden, der sidst blev holdt en fest på Slotshaven Gymnasium i Holbæk.
- Alt det der med fester, socialt samvær og hele det der sammenhold, man har på gymnasiet, er væk. Det er rigtig hårdt mentalt, siger Oliver Kunst.
Den 19-årige hhx-elev fra Regstrup bruger normalt fire-fem aftener om ugen på fodboldtræning i Hvidovre. Hans hold spiller i Københavnerserien, men al træning med holdkammeraterne er også aflyst på grund af coronanedlukningen.
- Det er rigtig mange timer, jeg bruger på fodbold normalt. Nu er de timer ligesom bare sat fri på en eller anden måde, og dem skal jeg nu fylde ud med noget andet. Det kan godt være lidt svært, siger han.
Motivationen til skolearbejdet daler
Under forårets nedlukning interesserede flere forskere sig for konsekvenserne for elever på ungdomsuddannelserne. Tænketanken DEA spurgte over 12.000 elever på ungdomsuddannelserne, om deres motivation til skolearbejdet var påvirket negativt under nedlukningen sammenlignet med før. Det svarede 68 procent ja til.
En undersøgelse fra Syddansk Universitet fra samme periode viste, at 34 procent af de unge i høj eller nogen grad følte sig ensomme.
Oliver Kunst mener, det kun er værre nu. Han har i hvert fald selv sværere ved at finde motivationen nu end i foråret.
- Vi kan ikke se nogen ende på det, så min motivation er i hvert fald dalet endnu mere nu her, siger han.
Klassens engelsklærer, Philip Gyde Poulsen, tror, at de fleste af eleverne på Slotshaven Gymnasium nok skal komme over endnu en nedlukning og få en studenterhue til sommer.
- Men for de elever, hvor skolen er et fristed, hvor man kan komme lidt væk fra problemer, man ellers oplever derhjemme eller i andre sammenhænge, der er jeg faktisk lidt bekymret for, om vi formår at fastholde dem, siger han.
Samtidig mener han, at langt de fleste af skolens elever går glip af social dannelse på grund af hjemsendelse, afstandskrav og forsamlingsforbud.
- Der ligger en masse almen dannelse i gymnasiet, og den sker bedst, hvis vi er sammen, hvor vi kan skabe nogle sociale rammer, som de unge kan relatere til. Det kan vi ikke på samme måde i øjeblikket. Så der er helt sikkert noget almen dannelse, der går tabt, og går der noget almen dannelse tabt, så går der også noget læring tabt, siger Philip Gyde Poulsen.
Aflyst studietur
3.D står foran at skulle på studietur til Kina, den er foreløbig udskudt til uge 18. Klassen er en international business-klasse, og det indebærer blandt andet, at man kommer på en studietur til udlandet hvert år. Men i 2.g blev turen til Spanien aflyst på grund af coronapandemien, og nu frygter eleverne, at årets tur også går tabt.
- Jeg tør ikke rigtig håbe for meget på det, for man har bare håbet på så meget det sidste års tid, så man er lidt bange for, at det ligesom går tabt, og man bliver skuffet igen, siger Helena Alstrup Jensen fra Butterup.
Både hende og Oliver Kunst er klar over, at coronavirusen skal tages alvorligt. Men de er trætte af, at det har så store konsekvenser for det, der skulle være en sjov, social og lærerig periode i deres liv.
Helena Alstrup Jensen føler i hvert fald, at hun er en del af en generation, restriktionerne går hårdt ud over.
- Vi får jo ikke de her år tilbage, og man kan sige, at vores forældre, de har ligesom levet deres liv, ikke, siger hun.