En drone sværmede søndag omkring Storstrømsbroen.
Den gamle bro fra 1937, der forbinder Falster med Masnedø ved Vordingborg skulle fotograferes fra flere forskellige vinkler.
- Det er ligesom første skridt for at kunne få grundlaget til at planlægge nedrivningsprocessen bedst muligt, fortæller Svend Elgaard, som er fagkoordinator i Vejdirektoratet og uddannet landmåler.
Billederne skal bruges til at lave en 3D-model af broen.
- Rent faktisk ved vi ikke lige, hvor god den her 3D-model bliver. Det er ikke noget, vi har prøvet før. Vi har prøvet det over landjorden, men ikke lige på sådan en bro, så det er lidt spændende, siger Svend Elgaard.
Gamle tegninger dur ikke
Når den er færdig, skal 3D-modellen bruges til at hjælpe med planlægningen af nedrivningen af broen.
- Vi har nogle gamle tegninger af broen, men den er jo fra 30'erne, så det er begrænset, hvor gode de er. Det er også et nemt medie, når man har en 3D-model, siger Svend Elgaard fra Vejdirektoratet.
I alt skulle der tages tusindvis af billeder ved, at dronen fløj langs broen i syv forskellige vinkler.
- Der tages billeder for hver ottende meter derhenad. Per flyvebane er vi oppe på at tage 450 billeder, og med syv flyvninger i alt er vi oppe på cirka 3000 billeder i alt, siger Christian Wiggers, som er droneoperatør hos DroneFyn, der er hyret ind til opgaven.
Man kan godt mærke broen er gammel
En af flyvningerne foregik højt oppe over Storstrømsbroen, så dronen kunne tage billeder oppefra af broen. For at lave de billeder måtte Christian Wiggers og hans kollega køre i en bil på broen og styre dronen derfra.
I den forbindelse lagde makkerparret godt mærke til, at der er tale om en gammel bro.
- Når man kører på den, kan man godt mærke, at der er mange bump på den, og den er forholdsvis ujævn. Det er nok en god ting, at der kommer en ny bro, siger Christian Wiggers fra DroneFyn.
Rives ned efter 2023
Mens udbuddet af selve rådgivningsopgaven med at rive den gamle bro ned har været i udbud, så har selve entreprenøropgaven med at rive broen ned endnu ikke været i udbud.
Der er også lidt tid at løbe på. Det er først, når en ny Storstrømsbro står klar i 2023, at opgaven med at rive den gamle bro ned for alvor begynder. Det kan ikke ske før, da Storstrømsbroen er den eneste måde at komme mellem Sjælland og Falster og Lolland med tog.