Medie: Arbejdsulykker på Storstrømsbroen bliver ikke anmeldt

Ansatte på byggeriet af den nye Storstrømsbro står nu frem og fortæller, at deres arbejdsskader ikke bliver indberettet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Byggeriet af den nye Storstrømsbro er i fuld gang, men projektet har ikke været helt uden problemer undervejs.

Nu står flere bygningsarbejdere, der har været ude for arbejdsulykker, frem. De fortæller, at flere arbejdsulykker enten ikke er blevet anmeldt eller bliver indberettet i strid mod reglerne. Det skriver Fagbladet 3F.

quote Jeg gik ud fra, at firmaet anmeldte det, som de skal, men opdagede efter lang tid, at min skade slet ikke var blevet indberettet

Kim Hjembæk, arbejdsmand for SBJV

- Jeg blev skadet på byggepladsen, hvor jeg fik to store splinter fra noget trykimprægneret træ i min finger. Det hævede meget op, og jeg endte med at måtte indlægges til medicinsk behandling. Jeg gik ud fra, at firmaet anmeldte det, som de skal, men opdagede efter lang tid, at min skade slet ikke var blevet indberettet, siger Kim Hjembæk, der er ansat som arbejdsmand af SBJV på det store brobyggeri til Fagbladet 3F.

Fagbladet forklarer, at Kim Hjembæks fagforening først 10 uger efter arbejdsskaden blev opmærksomme på, at det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) ikke havde anmeldt skaden.

Læs også
Farlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen – tilsyn har givet 68 påbud
Læs også
Farlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen – tilsyn har givet 68 påbud

Ifølge lovgivningen skal arbejdsgiveren ellers anmelde arbejdsskader til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring senest ni dage efter ulykken.

- Vi hjalp Kim og anmeldte hans skade for ham, siger Finn Jensen, der er faglig sekretær i 3F Guldborgsund til Fagbladet 3F.

quote Jeg har kendskab til i hvert fald seks medlemmer, hvor firmaerne på Storstrømsbroen ikke har anmeldt deres skader

Finn Jensen, faglig sekretær i 3F Guldborgsund til Fagbladet 3F

- Men hans sag er desværre ikke den eneste. Jeg har kendskab til i hvert fald seks medlemmer, hvor firmaerne på Storstrømsbroen ikke har anmeldt deres skader, som de skal. Det er bekymrende, og jeg er bange for, at der er et stort mørketal, hvor arbejdsulykker bliver holdt under radaren, fortsætter fagforeningsmanden.

SBJV afviser overfor fagbladet, at arbejdsulykker på Storstrømsbroen ikke bliver anmeldt til myndighederne.

- Vi indberetter selvsagt alle arbejdsskader efter reglerne. Data viser, at vi har en sikker arbejdsplads, lyder det i et skriftligt svar fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh, og han afviser samtidig at udtale sig om konkrete sager. 

Flere bump på vejen

Men det er ikke første gang Storstrømsbyggeriet er stødt ind i problemer.

Allerede efter blot to år havde byggeriget fået et skærpet tilsyn, 87 strakspåbud og syv forbud. Det viste en opgørelse fra Arbejdstilsynet, som TV2 ØST i november 2019 fik aktindsigt i. 

Det betød, at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) blev kaldt i samråd. Her blev han bedt om at kommentere arbejdsmiljøsituationen og fortælle, hvad han og Arbejdstilsynet ville gøre for at forbedre det dårlige arbejdsmiljø.

Derudover fik SBJV også den 3. december 2019 et forbud fra Vordingborg Kommune mod at lægge flyveaske på arealet på Masnedø.

Læs også
Miljøbelastende affald er røget i havet - italienske brobyggere får påbud
Læs også
Miljøbelastende affald er røget i havet - italienske brobyggere får påbud

Det skete på baggrund af, at italienerne i et depot havde samlet en for stor mængde af det miljøbelastende affald, i forhold til hvad kommunen har givet tilladelse til. Flyveasken flød derfor ud over depotet og røg ned i havet og skabte forurening. 

I ledelsen har der også været udskiftning. I Januar 2020 stoppede den italienske projektdirektør Ennio Buson som et led i en planlagt rokade, forklarede SBJV. 

Corona forsinker byggeriet

Også corona har skabt problemer for byggeriet. I septemter bekræftede Vejdirektoratet at åbningen af den nye Storstrømsbro mellem Masnedø og Falster bliver forsinket med mindst et halvt år.

Planerne er derfor nu at vejforbindelsen kan åbne i første halvår af 2023 og jernbanen i første halvår af 2024.


Nyhedsoverblik