Det har længe været en offentlig hemmelighed – men nu er det officielt: Åbningen af den nye Storstrømsbro mellem Masnedø og Falster bliver forsinket med mindst et halvt år.
Det bekræfter Vejdirektoratet overfor TV2 ØST.
- Vi havde en forsinkelse fra opførelsen af fabrikken, som vi håbede at kunne indhente i løbet af byggeriet. Men efterhånden som coronavirus bed sig fast, så kunne vi godt se, at det ikke kom til at ske, siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, der har det overordnede ansvar for byggeriet af Storstrømsbroen.
Meddelelsen om forsinkelsen blev sendt til Transportministeriet allerede i sommer.
Artiklen fortsætter under billedet.
Krævede ekstra stærke belægninger
De oprindelige forsinkelser skyldtes, at jorden foran fabrikken, hvor betonelementerne skal støbes, var for blød, og krævede ekstra forstærkningsarbejder.
- Når så tunge betonelementer skal transporteres over land, kræver det meget stærke belægninger. Og her satte ringe jordbundsforhold og det våde vejr os flere måneder tilbage, siger han.
Planen er nu, at vejforbindelsen kan åbne i første halvår af 2023, og jernbanen i 1. halvår af 2024. Vejdirektoratet tør foreløbig ikke sætte en mere præcis dato på byggeriets færdiggørelse.
Den nye Storstrømsbro skal erstatte den gamle bro, der regnes som udslidt. Den nye bro bliver fire kilometer lang, og rummer som den nuværende bro både en landevej, en kombineret gang- og cykelbro og en jernbaneforbindelse. Broen får en bredde på 24 meter, og den får en samlet højde på 100 meter.
Beslutningen om at bygge den nye bro blev taget i 2013. Prisen er på godt fire milliarder kroner.