I farvandet mellem Falster og Masnedø begynder der at tegne sig en linje. En linje skabt af fundamenter til den nye Storstrømsbro, hvor i alt 16 af 45 fundamenter nu er på plads.
Til vands er også arbejdet i højden begyndt at tage form.
På toppen af det femte fundament ud fra Falsters kyst er man godt i gang med at bygge selve bropillen, så den snart står i fuld højde, klar til at den første brodrager kan lægges på plads.
Det er som et meget stort Lego-system
Brodragerne er de elementer, som forbinder bropillerne og bærer selve kørebanen og jernbanen, forklarer Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet, som er bygherre for den nye bro.
- Det er en ny fase af arbejdet. Vi har i et stykke tid støbt elementer på land, og nu er vi begyndt at løfte pilleskaft-elementerne ud.
Hovedparten af den nye Storstrømsbro bliver således støbt på land under kontrollerede forhold for dernæst at blive sejlet ud og stablet op til vands.
- Det er som et meget stort Lego-system, forklarer Niels Gottlieb.
Det er i sagens natur nogle tunge Lego-klodser. Hvert element til bropillerne vejer mellem 200 og 250 tons stykket, og brodrageren, der skal hvile på bropillerne, vejer hver i omegnen af 4.000 tons stykket.
Fremgangsmåden skiller sig ifølge projektchefen ud sammenlignet med tidligere brobyggerier. Førhen har det været mere almindeligt at støbe direkte på fundamentet til søs frem for at præfabrikere.
Den nye bro skal ligesom den nuværende Storstrømsbro være en højbro, hvor de fleste skibe vil kunne passere frit under.
Af denne grund varierer højden af bropillerne fra omtrent syv meter for bropillen nærmest Falsters Kyst til 26,7 meter for bropillen ud mod sejlrenden midt i Storstrømmen.
Dette er i øvrigt kun en fjerdedel af højden på den godt 100 meter høje pylon, som via 22 kabler skal bære brodækket de to gange 160 meter hen over sejlrenden.
Elementer i venteposition
Fundamentet til pylonen kom på plads i oktober 2021. Arbejdet med at bygge pylonen i højden ventes at gå i gang til efteråret 2022, forklarer projektchefen.
- Lige nu arbejder vi i dybden. I pylonens fundament, som den er nu, går der et hul 18 meter ned under vandet. Det er i første omgang lavet af en tynd skal – der holder vandet ude – som nu skal støbes tykkere på indersiden.
Det er også til efteråret, at den første brodrager forventes at forlade Masnedø for at blive sat op på plads ude i Storstrømmen.
- Nu er det her den første bropille – som nærmer sig at være færdig – og der skal to til, før vi kan sejle den første brodrager ud og hejse den op, forklarer projektchefen.
Tidligere på foråret blev den første brodrager meldt klar – og siden har yderligere en brodrager forladt støbehallerne på Masnedø.
- Vi vil se de kommende måneder, at brodragerne bliver færdige og sat i venteposition på byggepladsen, forklarer Gottlieb og tilføjer:
- Produktionen kører i hallen med tre ad gangen i forskellige stadier.
Den nye Storstrømsbro
- Broen bliver cirka fire kilometer lang og indrettes med både vej og jernbane.
- Jernbanen bliver i to spor med kørestrøm. Tog skal her kunne køre 200 kilometer i timen.
- Vejen på broen bliver en tosporet landevej til 80 kilometer i timen.
- Desuden får broen en gang- og cykelsti.
- Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2025 og jernbanetrafikken i 2027.
- Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner.
- Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat.
Den aktuelle prognose for en færdiggørelse af Storstrømsbroen hedder ifølge Vejdirektoratet i slutningen af 2025 for biltrafik og 2027 for tog.
Det er henholdsvis tre og fire år senere, end broen skulle have stået færdig ifølge planerne, da første spadestik blev taget i 2018.