600 personer arbejder lige nu på at bygge den nye Storstrømsbro, som via Masnedø forbinder Sjælland og Falster. Men trods de mange hænder halter byggeriet bagefter - og i Vejdirektoratet er tålmodigheden ved at være opbrugt med den italienske hovedentreprenør, SBJV.
- Vi er ikke tilfredse med entreprenørens indsats, siger Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør i Vejdirektoratet.
Vi er ikke tilfredse med entreprenørens indsats
Det var meningen, at broen skulle åbne for biltrafik i 2022 og for togtrafik i 2023. Men på grund af forsinkelser åbner broen formentlig først for biltrafik i 2024 og for togtrafik i 2026, og det vil få konsekvenser for togtrafikken.
I en orientering til Folketingets transportudvalg oplyser Transportminister Benny Engelbrecht, at biltrafikken godt vil kunne fortsætte over den gamle Storstrømsbro, indtil den nye står færdig - anderledes ser det dog ud med togtrafikken. Her skriver han:
- Der vil dog være behov for at gennemgå sporets tilstand i forhold til den fortsatte benyttelse af broen. Fra 2025 bliver det forventeligt nødvendigt at nogle passagerer i landsdels- og regionaltrafikken skal foretage et ekstra skift.
Længere nede i orienteringen, står der:
- Herudover vil forsinkelsen have indvirkning på udrulningsplanen for Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet.
Artiklen fortsætter under billedet...
Tog vil kunne passere den gamle bro
TV2 ØST ville gerne have spurgt Banedanmark, hvad det helt konkret vil betyde for togpassagerne, men de har ikke ønsket at stille op til et interview, da de fortsat er i gang med at afklare konsekvenserne.
Ifølge Vejdirektoratet vil der dog fortsat kunne køre tog over den gamle bro indtil den nye står færdig.
- Den gamle bro kan benyttes også i den her forsinkelsesperiode. Den er under overvågning og bliver vedligeholdt frem til den sidste dag, den bliver brugt, så også der vil togene kunne anvende den, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægsdirektør i Vejdirektoratet.
Ifølge Vejdirektoratet skyldes forsinkelsen af byggeriet dels coronasituationen, men også fordi flere af byggeopgaverne tager for lang tid.
- Ved et byggeri som det her, så har man også en forventning om, hvor effektivt og hvor hurtigt tingene går. Der har entreprenøren ikke været der, hvor vi kunne forvente, at han skulle være, fastslår Erik Stoklund Larsen med henvisning til den italienske hovedentreprenør, SBJV.
Uenighed kan ende i voldgiftssag
Vejdirektoratet vurderer, at det vil betyde en ekstra udgift på et trecifret millionbeløb - penge som de mener, entreprenøren skal være med til at betale. De er i dialog med entreprenøren om det økonomiske, men hvis de ikke kan blive enige, kan det ende med en voldgiftssag:
- Jeg kan ikke forestille mig, at vi når til fuld enighed. Der har vi jo et system, der tager sig af uenigheder blandt andet i forbindelse med økonomiske forhold. Og så er det videre af det spor, vi kommer til at gå, vil jeg vurdere, siger Erik Stoklund Larsen.
Artiklen fortsætter under billedet...
Eksternt firma skal granske forløb
Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil nu have et eksternt firma til at se nærmere på forløbet:
- Jeg har forståelse for, at corona har betydet, at der har været nogle forsinkelser, det er klart, men det kan ikke forklare alle de forsinkelser, der ligger, og derfor har jeg bedt om en ekstern granskning af forholdene, siger transportministeren og fortsætter:
- Det er jo klart, at man er kontraktligt forpligtet som entreprenør til at levere til tiden, og man kan altså også blive holdt ansvarlig for nogle af de her forsinkelser også økonomisk.
Artiklen fortsætter under billedet...
Hos vejdirektoratet håber man, at tidsplanen for byggeriet ikke skrider yderligere.
- Med den tid som nu er afsat, så skulle entreprenøren med rimelighed kunne nå og blive færdig, men det er jo alene op til entreprenøren.
TV2 ØST ville gerne have talt med det italienske konsortium SBJV, der står for at bygge broen, men de har ikke ønsket at udtale sig.