Det italienske selskab Condotte, som er del af det konsortium, der skal bygge den nye Storstrømsbro, er under rekonstruktion.
I værste fald betyder det, at byggeprojektet kan blive udskudt i op til to år, hvis man ikke ender med at skrive under med det italienske konsortium. Det kom frem ved et møde i forligskredsen i transportudvalget onsdag eftermiddag.
Vi aner faktisk ikke, om selskabet overhovedet eksisterer om et halvt år
- Den dårlige nyhed er, at i forgårs aften kom det frem, at et af de selskaber, Condotte-selskabet, der er med i det italienske konsortium, har bedt om at blive rekonstrueret i Italien, siger Magnus Heunicke (S), der er medlem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, til TV ØST.
- Så vi aner faktisk ikke, om selskabet overhovedet eksisterer om et halvt år. Det betyder, at vi nu skal have en garanti fra de andre selskaber. Hvor vi spørger dem, om de kan bygge broen, hvis Condotte ryger i svinget, tilføjer han.
Hvorfor skulle de ikke kunne det?
- Der jo en grund til, at der er tre selskaber med i det her konsortium. Nogle er eksperter i noget, andre er eksperter i noget andet. Vi ved, de er store nok til at bygge de. Men har de også ekspertisen? Det får de nu en uge til at bevise overfor Vejdirektoratet og kammeradvokaten. Så må vi bagefter se, om der er basis for at skrive under, eller vi skal starte helt forfra, svar Magnus Heunicke.
Kammeradvokaten er bekymret
Kammeradvokaten har brugt de seneste uger på at vurdere byggeprojektet af den ny Storstrømsbro efter korruptionsanklager mod de firmaer, der skal stå for byggeriet.
Læs Kammeradvokatens redegørelse her.
- Kammeradvokaten er bekymret, men han har også gennemgået sagen, som den står lige nu. Hans besked var, at der på nuværende tidspunkt ikke er basis for at udelukke de italienske firmaer, som skal byggebroen. Til gengæld havde han nogle andre anbefalinger til, hvordan vi kan hanke op og give nogle konkrete ultimatummer og indskrive klausuler i kontrakten, fortæller Magnus Heunicke.
Transportminister: Det skal køre efter bogen
- Nu afventer Vejdirektoratet den nye redegørelse fra entreprenørkonsortiet, hvorefter der tages stilling til det videre forløb. Vi skal være sikre på, at det hele kører efter bogen, og at broen kan blive bygget til tiden og inden for budgettet, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse og fortsætter:
Alene anlægskontrakten har en værdi på mere end 2 milliarder kroner
- Der er tale om et meget stort og vigtigt anlægsprojekt. Alene anlægskontrakten har en værdi på mere end 2 milliarder kroner. Og en eventuel annullation af udbuddet vil betyde, at projektet bliver omkring 15 måneder forsinket og højst sandsynligt også vil kræve en større projektbevilling. Derfor skal vi tænke os meget godt om.
Arbejdspladser kan rykke til Østeuropa
Magnus Heunicke forklarer, at hvis man ikke ender med at skrive under med et italienske konsortium, så skal flere års arbejde laves om.
- Plus vi har ingen garanti for, hvor arbejdet så skal laves. Skal det være Danmark, som det skal nu? Eller skal det rykke til Polen eller andre steder i Østeuropa? Der ville det være klart bedre for Danmark, at få det her skrevet under. Men det kræver, at vi får de her klausuler skrevet ind, om at hvis der er det mindste korruption, den mindste mafiasag omkring de her selskaber, som de var beskyldt for i Venedig, så skal de annulleres og renses og få smidt de medarbejdere ud af selskabet, siger han.
Det er noget af en mareridtssag, og jeg kender ingen fortilfælde
Hvis man ikke underskriver kontrakten med det italienske konsortium, vil det ifølge Magnus Heunicke udskyde projektet med op til to år, ligesom det vil koste flere penge.
- Det mest syret er, at vi ikke kan have en garanti mod, at de samme selskaber igen kan byde på projektet. Så vi kan stå i præcis samme situation og bare have udsat det hele, siger Magnus Heunicke.
- Det er noget af en mareridtssag, og jeg kender ingen fortilfælde på det her, tilføjer han.
2,1 milliarder kroner dyrt byggeprojekt
Den 19. december valgte Ole Birk Olesen at udskyde underskriften med de italienske firmaer og få Kammeradvokaten ind over det 2,1 milliarder kroner dyre byggeprojekt.
Kort forinden havde Fagbladet 3F afsløret, at to af de tre italienske firmaer i konsortiet, der havde vundet opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro, er ramt af en korruptionssag i Italien.
Ole Birk Olesen forsikrede den 19. december, at byggeprojektet ikke vil blive væsentligt forsinket med udskydelsen af underskriften.
Kræver nødudgang i kontrakten
En række transportordførere fra oppositionen har siden krævet, at der laves en nødudgang i kontrakten med de italienske firmaer.
- Der skrives ikke under, før Kammeradvokaten har givet sin vurdering, og den har været drøftet i forligskredsen og i Transport-, Bygning- og Boligudvalget, forsikrede Ole Birk Olesen onsdag i Folketingssalen.
Han vil ikke løfte sløret for Kammeradvokatens vurdering af sagen:
- Men jeg kan afsløre så meget, at reglerne er fulgt, sagde han.
Forligskredsen mødes onsdag klokken 15.30 til en gennemgang af Kammeradvokatens vurdering. Gennemgangen i Folketingets Transport-, Bygning- og Boligudvalg finder sted torsdag klokken 10.30.
Vejdirektoratet forventer, at redegørelsen vil være klar om et par uger. Herefter vil forligskredsen blive indkaldt igen.