Italiensk firma i skandale-sag i Oslo

Et af de tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, måtte indstille et milliardbyggeri i Oslo, fordi de skyldte 100 millioner til underentreprenører.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Når italienske virksomheder er ansvarlige for byggeprojekter i milliardklassen, kan det ende grueligt galt. Det gjorde det i hvert fald under byggeriet af Norges hidtil største transportprojekt Follobanen.

Her brugte et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, pengene fra et milliardbyggeri af en tunnel- og togbane i Oslo til at betale egen gæld i Italien.

Det skriver Fagbladet 3F.

quote  Resultatet var, at underleverandørerne ikke fik betaling, som de skulle have

Per David Borenstein, projektdirektør i Bane NOR

Retsdrama i Italien om korruption og bestikkelse

”Condotte” er navnet på det italienske firma, som vandt entreprisen på at bygge Storstrømsbroen til en samlet pris 2,1 milliarder kroner.

Et firma, der i øjeblikket har en kæmpe sag kørende i hjemlandet om korruption og bestikkelse for millioner af euro sammen med deres partnerselskab, Grandi Lavori Fincosit, der også skal være med til at bygge Storstrømsbroen.

På trods af den verserende korruptionssag, havde Condotte samtidig ansvaret for milliardbyggeriet af en tunnel- og togbane i Oslo. Dette byggeri blev dog tvunget i bero hen over sommeren 2017.

Ole Birk Olesen
Læs også
Politikere kræver nødudgang i kontrakt om ny Storstrømsbro
Ole Birk Olesen
Læs også
Politikere kræver nødudgang i kontrakt om ny Storstrømsbro

Skyldte norske underleverandører 100 mio. norske kroner

Da italienske Condotte skulle bygge tunnel- og togbane i Oslo, skyldte firmaet undervejs underentreprenører 100 millioner norske kroner, hvor flere lokale, norske firmaer måtte standse arbejdet som følge af gælden.

Condotte brugte det norske byggeprojekts pengekasse som en slags privat kassekredit.

Bane NOR –  Norges pendant til BaneDanmark - betalte det italienske firma Condotte, som valgte at bruge pengene på andre byggeprojekter i verden.

- Resultatet var, at underleverandørerne ikke fik betaling, som de skulle have, siger Per David Borenstein, projektdirektør i Bane NOR til Fagbladet 3F. 

Underentreprenør gik konkurs og flere firmaer sendte ansatte hjem

Omkring 20 underentreprenører på byggeriet holdt krisemøder med Condotte.

Den manglende betaling resulterede i, at mange firmaer måtte hjemsende ansatte for at overleve, og en underentreprenør havde ikke penge til at betale sine ansatte og gik senere konkurs.

Ny storstrømsbro
Læs også
Italienere efter korruptionssag: Vi vil følge danske regler
Ny storstrømsbro
Læs også
Italienere efter korruptionssag: Vi vil følge danske regler

Det var det norske firma Mitas, der endte med at måtte dreje nøglen om.

- Vi tabte hele tiden penge på kontrakten med dem, og de ville ikke være med til at genforhandle den. Da Condotte holdt betalingerne tilbage, kunne vi ikke udbetale løn til vores ansatte, og så vi ikke nogen anden udvej end at erklære Mitas konkurs, siger Tron Nytrøen, forhenværende leder i Mitas til Fagbladet 3F.

- Alle beslutninger blev taget i Italien. Og når Condotte fik løbende betalinger fra den norske bygherre, så blev pengene automatisk overført direkte til Italien, siger Tron Nytrøen.

quote Det ville være en katastrofe for os, hvis en hovedentreprenør på Storstrømsbroen pludselig stoppede med at betale sine regninger til underentreprenørerne

Jørgen Erik Kozak Nielsen, formand for LO Lolland Falster

LO frygter, at Oslo-skandale kan blive til en dansk skandale

Formanden for LO Lolland Falster frygter nu, at et lignende scenarie kan opstå i forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen.

- Lolland Falster er et område i opsving efter mange års krise, og vores firmaer er stadig meget sårbare. Det ville derfor være en katastrofe for os, hvis en hovedentreprenør på Storstrømsbroen pludselig stoppede med at betale sine regninger til underentreprenørerne, fortæller formand Jørgen Erik Kozak Nielsen til Fagbladet 3F.

- Det ville koste vores entreprenører livet, siger han.

Ny storstrømsbro
Læs også
Vejdirektoratets italienske problem trækkes i langdrag
Ny storstrømsbro
Læs også
Vejdirektoratets italienske problem trækkes i langdrag

Vejdirektoratet kendte til Oslo-sag

Efter sagen i Oslo om Condottes manglende betaling, var Vejdirektoratets anlægschef Erik Stoklund Larsen i kontakt med den norske bygherre for at høre om problemerne.

Den manglende betaling førte til, at maskinerne på byggeriet til i alt 35 milliarder norske kroner stod stille i en periode over sommeren i 2017. Først da bygherren Bane NOR krævede, at Condotte skulle betale sine regninger, kom der gang i tunnelbyggeriet igen.

- Det er ikke ønskværdigt for nogen. Men det er et aftaleforhold mellem to parter, som vi som bygherre ikke har indblik i, siger Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

Vejdirektoratet henvendte sig dog ikke til Condotte for at spørge ind til de manglende betalinger til underleverandørerne. 

Kammeradvokaten undersøger Condotte

På torsdag i denne uge skal transportministeren fremlægge resultaterne fra Kammeradvokaten, som har undersøgt Condotte. Det sker på et møde i Folketingets Transportudvalg.

Herefter skal det afgøres, om de tre italienske selskaber kan godkendes og milliardkontrakten om at bygge en ny Storstrømsbro kan skrives under.


Nyhedsoverblik