Det italienske firma, Condotte, der skal være med til at bygge Storstrømsbroen, var også ansvarlig for Norges største transportprojekt med byggeriet af Follobanen.
Det byggeri stoppede dog brat, da firmaet pludselig skyldte sine norske underleverandører 100 millioner norske kroner.
Der er ikke nogle af vores lokale virksomheder, der kan tåle tab i den klasse
Det skriver Fagbladet 3F.
Firmaet Condotte har været entreprenør på et milliardprojekt af en tunnel- og en togbane i Oslo. Men byggeprojektet blev indstillet i sommeren 2017, da firmaet ikke betalte deres norske underentreprenører.
Det får nu flere lokalpolitikere her i landsdelen op af stolene.
Det italienske firma Condotte brugte penge fra milliardbyggeri i Norge til at betale sin egen gæld i udlandet. Det førte til, at et norsk firma gik konkurs og flere andre firmaer blev tvunget til at sende deres ansatte hjem.
Lokale politikere: Det bliver værre og værre
Nu kan de to borgmestre i Guldborgsund og Vordingborg Kommune godt frygte, at en lignende situation kan opstå i Danmark og få fatale konsekvenser for lokale virksomheder i deres område.
- Der er ikke nogle af vores lokale virksomheder, der kan tåle tab i den klasse. Selvfølgelig er der den risiko, hvis der er den historik i firmaet, siger Mikael Smed (S) til TV ØST og får medhold af Guldborgsunds borgmester.
- Det ville være forfærdeligt, hvis det skulle ske. Jeg håber efterhånden ikke, der kommer flere lig ud af skabet i den her sag. For det bliver værre og værre, siger John Brædder (Guldborgsundlisten) til TV ØST.
John Brædder: Katastrofalt for vores område, hvis byggeri udsættes
John Brædder er ikke blot bekymret for, at et italiensk firma, der ikke betaler sine underleverandører vil gå ud over lokale virksomheder i Guldborgsund - han er også bekymret for, at byggeriet af Storstrømsbroen bliver udskudt.
- Jeg er træt af at høre om de her historier, for vores landsdel har akut behov for at få den her nye Storstrømsbro, som bevirker, at vi får en hurtig forbindelse til København
Det ville være katastrofalt for vores landsdel, hvis der bliver så lange udsigter til Storstrømsbroen
Det forventes, at Kammeradvokaten fremlægger sin undersøgelse af de italienske firmaers baggrund på torsdag.
- Hvis Kammeradvokaten kommer med noget, der antyder korruption og undersøger kreditværdighed, så er det jo slemt. Men det er endnu værre, hvis man vælger at forkaste tilbuddene og skal ud i en ny udbudsrunde og så skal udsætte Storstrømsbroen i et år eller to, siger Guldborgsund-borgmesteren.
- Det ville være katastrofalt for vores landsdel, hvis der bliver så lange udsigter til Storstrømsbroen.
Forlanger forklaring fra transportminister
Lennart Damsbo-Andersen (S), formand for Folketingets Transportudvalg, forlanger nu, at ministeren forklarer sagen for Transportudvalget.
- Jeg kræver, at ministeren forklarer sagen for Transportudvalget. Jeg har sendt spørgsmål over til ministeren, som ligeså godt kan komme med svar på det med det samme. Hvad har han tænkt sig at gøre, så den situation der var i Norge ikke opstår i Danmark? siger Lennart Damsbo-Andersen til TV ØST.
Jeg håber Vejdirektoratet sikrer sig, at det firma, der kommer til at skriver under på den kontrakt, de også udfører et ordentligt stykke arbejde
- Det italienske firma vælger at bruge pengene til at dække deres egne gældshuller i stedet for at betale deres norske underleverandører. Nogle går konkurs – de fleste standser arbejdet – det er der jo ikke noget at sige til, når de ikke får nogle penge. Den situation vil vi bare ikke have, fastslår formanden for Folketingets Transportudvalg
Gældsproblemer i Norge og retsdrama i Italien
Samtidig med Oslo-dramaet har det italienske firma Condotte en verserende sag kørende i retten i Venedig om korruption og bestikkelse for flere millioner euro.
- Det er nok desværre endnu et søm i kisten til de her tre virksomheder. Det er jo egentlig to sager, som er slemme. Men man er også nødt til at finde ud af via Kammeradvokaten, hvad der er op og ned i den her sag, siger John Brædder til TV ØST.
Den 19. december besluttede et enigt transportudvalg på Christiansborg at vente med at skrive under på aftalen om Storstrømsbro.
Håber at Vejdirektoratet har lavet deres hjemmearbejde
Både Mikael Smed og John Brædder sætter deres lid til, at Vejdirektoratet og Kammeradvokaten er grundige i deres arbejde og inden længe kommer med en løsning på problemet.
- Der er ikke nogen tvivl om, at Vejdirektoratet nu er inde og undersøge de her tre konsortier endnu grundigere, end de har gjort hidtil. I den forbindelse tænker jeg også, at man er nødt til at få nogle garantier på, at der også kan betales, siger John Brædder til TV ØST.
Også Mikael Smed forventer, at man fra Vejdirkektoratets side har taget sine forholdsregler, så projektet ikke rammer lokale firmaer og deres ansatte på en ligeså uheldig måde, som det skete i Norge.
- Jeg håber Vejdirektoratet sikrer sig, at det firma, der kommer til at skriver under på den kontrakt, de også udfører et ordentligt stykke arbejde, at de stiller ordentlige vilkår til rådighed for dem, der arbejder, og at de selvfølgelig også betaler deres regninger til de virksomheder, de entrer med, siger han til TV ØST.