Det var håbefulde pendlere, der efter mange års ventetid, indviede den nye banestrækning i tirsdags.
Men den første uge har budt på forsinkelser næsten hver dag, og i går blev togbusser sat ind flere steder.
Vi har haft flere fejl, end vi havde håbet.
Bjarke Wedemeijer, der pendler mellem Haslev og København, beskriver den første uge med få ord:
- Kaos. Fuldstændig kaos.
Han forklarer, at han både har oplevet toge, der bakker, op til fem timers forsinkelse, eller at toget alligevel ikke stoppede i Haslev, hvor han skulle af.
- Det er kropumuligt. Det er den værste situation, jeg nogensinde har oplevet, siger Bjarke Wedemeijer.
Den oplevelse kan Steen Thomassen, der er pendlerrepræsentant på strækningen Lille Syd, nikke genkendende til:
- Jeg har aldrig oplevet, at det har været i det her omfang. Jeg har prøvet udfordringer med S-tog, hvor der også har været problemer, men aldrig i det omfang, forklarer han.
Må forvente børnesygdomme
Med det nye signalsystem har Banedanmark varslet, at pendlerne fremover kan slippe for togskift i Køge, og at der fremover vil være færre signalfejl.
Men siden tirsdag har der været forsinkelser næsten hver dag, og mandag blev samtlige strækninger lammet af en fejl, der betød, at togbusser blev sat ind.
- Vi har haft flere fejl, end vi havde håbet, lyder det fra Janus Steen Møller, signaldirektør ved Banedanmark. Han tilføjer:
- De er de første pendlere på et stort og komplekst system, vi har rullet ud.
De mange fejl skyldes ifølge Banedanmark hverken dårlig forberedelse eller manglende grundighed. Det skyldes, at der altid er udfordringer, når man ruller sådan et system ud.
- På trods af de meget omfattende test, som vi laver, så ved vi, at vi altid risikerer børnesygdomme, siger Janus Steen Møller.
Togbusser står klar
DSB har forberedt sig på udfordringerne. På flere stationer står togbusser parat til at fragte passagerer, hvis togene svigter.
- Hvis der skulle opstå en situation, som der har været en del af i den forgangne uge, så kan vi hurtigt sætte dem ind, fortæller Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.
Banedanmark forventer, at det tager to til fire uger, før driften er stabil.
Bjarke Wedemeijer tager bilen til enten Køge Nord eller direkte til København, og regner ikke med at tage toget, før der er mere styr på situationen:
- Jeg håber, at der kommer stabilitet. Der behøves ikke at køre mange toge, tiderne skal bare være stabile, så man rent faktisk kan planlægge sin arbejdsdag i København.
Med det nye system er rejsetiden mellem Haslev og København - uden forsinkelser - 49 minutter.