I 2011 tog man sæder ud for at gøre togene lettere. I 2019 ændrede man farten fra 100 kilometer i timen til 75 kilometer i timen. Og samtidig måtte pendlerne nøjes med færre tog og et skift på Hårlev Station.
I lang tid har politikere råbt op om, at skinnerne på den østsjællandske lokalbane Østbanen kørte på de sidste krampetrækninger. Skinnerne er nemlig så slidte, at de dårligt ikke kan holde til, at togene kører på dem.
Den 28. juni var der så positive nyheder. Med en aftale i Folketinget blev der sat penge af til renoveringen. Det betød, at Østbanens skinner skulle stå færdige i tredje kvartal 2022.
Men glæden varede kort, for nu er skinnerne nemlig mindst et år forsinket, oplyser Movia, som via underselskabet Lokaltog står for Østbanen.
- Jeg er super ærgerlig over at få den her nyhed i dag. Jeg havde en forventning om, at vi havde nye skinner til næste år, og at vi så kom op og køre med den hastighed, der skal til, for at vores borgere kommer hurtigt til og fra arbejde og skole, siger Anette Mortensen (V), borgmester i Stevns Kommune.
Artiklen fortsætter under grafikken.
Grafik: Lonni Christiansen & Nick Abildgaard
Ifølge Movia er årsagen til forsinkelsen, at Miljøstyrelsen har bedt om nye oplysninger om projektets miljøpåvirkning, og at dette medfører en forsinkelse af projektet. Miljøstyrelsen skyder dog ansvaret tilbage på Movia, som via underselskabet Lokaltog står for Østbanen. Styrelsen mener nemlig, at Movia har givet utilstrækkelige oplysninger.
Det er en katastrofe, hvis det her bliver tilfældet
Østbanen kan nu tidligst stå klar i sidste halvdel af 2023 - omkring et år senere end ventet - og det skaber ikke overraskende stor frustration hos flere parter.
- Den million passagerer, der bruger Østbanen om året, har ventet så længe på at få sporene skiftet ud og dermed få sikkerhed for, at Østbanen også kan servicere dem i fremtiden. Så det er en katastrofe, hvis det her bliver tilfældet, siger Jacob Jensen (V), der er med i forretningsudvalget i Region Sjælland.
- De skulle til at få fingeren ud
Pendlerne på Østbanen har længe måttet væbne sig med tålmodighed.
På grund af den nedsatte hastighed er rejsetiden hver vej op mod syv minutter længere. Selvom det ikke i sig selv lyder af meget, betyder det, at pendlerne på et år vil bruge to døgn mere i lokaltoget, hvis de tager det hver arbejdsdag.
De togpassagerer, som TV2 ØST mødte onsdag på Faxe Ladeplads Station, er da også ved at være godt trætte af problemerne med Østbanen.
- Det er da ærgerligt. Jeg synes, de skulle til at få fingeren ud og få det lavet. Vi er mange, der bruger det, siger Annette Boas Thygesen fra Faxe Ladeplads.
- Det tager lang tid at komme herned, længere og længere tid, fordi man skal køre langsommere over strækningerne, siger Susanne Windt Maquart fra Faxe Ladeplads.
TV2 ØST har forsøgt at få en udtalelse fra Movia om, hvorvidt skinnerne kan holde til først at blive skiftet i 2023, men de har ikke ønsket at stille op til interview.
Imens kan borgmesteren i Stevns Kommune ikke andet end håbe på en hurtig løsning.
- Jeg krydser fingre for, at skinnerne kan holde, for vi ved jo, at de er helt nedslidte og jævnligt har nedbrud. Så jeg håber virkelig og beder til, at de kan holde, siger Anette Mortensen (V).