Til nytår begynder byggeriet af den store Femern-tunnel, og i lokalområdet er der store forventninger til det nye byggeri. Skabelsen af arbejdspladser, øget beskæftigelse og velstand.
- Lolland vil ikke længere ligge for enden af Danmark med ryggen mod Tyskland.
Økonomisk, mentalt og kulturelt får det kæmpe betydning
- Vi kommer til at ligge midt på hovedfærdselsåren mellem Skandinavien og Centraleuropa og midt mellem de to metropoler, Hamborg og København, som du begge vil kunne nå inden for halvanden time. Økonomisk, mentalt og kulturelt får det kæmpe betydning, lød det fredag fra Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune.
I de seneste årtier har borgmestre flere steder rundt omkring i landet - også her i vores region - kunne glæde sig over, at byggerier af store bro- og tunnelforbindelser i netop deres kommune satte skub i beskæftigelsen.
Et fald i beskæftigelsen
Men erfaringerne viser, at forventningerne om økonomisk opblomstning og mange nye arbejdspladser ikke er nogen garanti, når byggeriet står færdig.
- Under selve byggeriet kan man forvente stigende økonomisk aktivitet. Primært indenfor byggeri og servicebranchen. Men når tunnelen så åbner, så viser erfaringerne fra Storebælt, at tingene kan blive anderledes. Det har man set på Fyn, der er blevet en ø, man bare kører over på vejen, siger Ismir Mulalic, lektor i økonomi ved CBS, der har studeret effekterne fra Storebæltsbroen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Tal fra Korsør viser et lignende billede, forklarer Ismir Mulalic.
- Beskæftigelsen blev reduceret, efter forbindelsen åbnede, selvom man havde glædet sig meget til broen og man havde forventet stigende økonomisk aktivitet, siger han.
Der eksisterer dermed en fare, at når Femern-tunnelen står klar vil Lolland-Falster blive to øer mellem to metropoler.
- Og det er ikke godt for lokalsamfundet, siger Ismir Mulalic.
Øget konkurrence og lavere priser
Der er dog også meget godt i vente set med økonomiske briller, når et byggeri af Femern-forbindelsens kaliber begynder.
- Det, som vi har lært af Storebælt, er, at de lokale virksomheder på både Fyn og Sjælland, men også i København, er blevet mere produktive efter åbningen af forbindelsen. Det skyldes først og fremmest kortere rejsetid, siger Ismir Mulalic og tilføjer:
- Desuden har vi set, at lønningerne er steget, husholdningerne er blevet rigere, og der er også meget, der tyder på, at priser på varer og tjenester er faldet på grund af øget konkurrence.
Det er gode nyheder, som også er i vente for Sydhavsøerne. Men også her er der en bagside af medaljen, forklarer Ismir Mulalic:
- En mindre god nyhed er, at virksomheder bliver tabt på vejen, fordi de ikke kan klare den stigende konkurrence. Erfaringer viser, at det primært er virksomheder indenfor servicebranchen, der har vundet på Storebæltsforbindelsen.
Lolland rykker tættere på
Imens den øgede konkurrence kan være godt for forbrugerne, så er der også en risiko for, at jobs i lokalområdet forsvinder, fordi konkurrencen fra andre virksomheder rykker tættere på.
Ifølge økonomi-lektoren, så har de lokale borgmestre dog muligheder for at drage nytte af byggeriet på andre måder og alligevel holde fast i opsvinget.
- En stor ting er, at Lolland rejsetidsmæssigt vil komme tættere på København.
Artiklen fortsætter under billedet.
Tunnellen under Femern betyder nemlig en opgradering af forbindelsen mellem København og Lolland-Falster også opgraderes, påpeger Ismir Mulalic.
På den måde bliver rejsetiden internt i landet gjort kortere, hvilket kan være med til at øge bosætningen og virksomheders lyst til at slå sig ned i regionen.
Det kan kommunerne hjælpe til at fremme med bedre forhold for husholdninger og virksomheder på Lolland-Falster, der gør det mere attraktivt at bosætte sig på Lolland, foreslår Ismir Mulalic.