I de første ni måneder af 2022 har Femern A/S, der bygger sænketunnelen mellem Danmark og Tyskland, haft projektudgifter for godt 4,2 milliarder kroner.
Det oplyser Sund & Bælt, som ejer Femern A/S, i en kvartalsberetning.
Beløbet svarer cirka til 15,5 millioner kroner om dagen.
Inflation og rentestigninger har mere end fordoblet det statslige holdingselskabs finansieringsomkostninger i forhold til samme periode sidste år.
Som mediet Femernreport også beskriver, så er finansieringsomkostningerne steget fra knap 400 millioner kroner for de første ni måneder af 2021 til lige godt en milliard kroner fra januar til og med september i år.
Det er mere end en fordobling af renteudgifterne i forhold til året før.
Store haller står snart klar
På den positive side noterer Sund & Bælt i kvartalsberetningen, at byggeprojektet i det store hele skrider frem efter tidsplanen.
Alle tre produktionshaller i tunnelelementfabrikken er ved at være rejst.
Hal B, der er den mest fremskredne af de tre, er ved at blive indrettet med blandt andet kraner, installationer til at skubbe tunnelelementerne frem mod bassinområdet og fundamenter til de store porte ud til doksystemet.
Har været 25 år undervejs
Første spadestik på den danske side blev taget i starten af 2021, og tunnelen mellem Lolland og den tyske ø Femern ventes at være færdig i 2029.
Planlægningen af Femern-forbindelsen har været 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.
Tunnelen vil være 18 kilometer lang under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.
Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog.