Efter mere end tre års byggeri er det nu muligt at gå de første meter ind i den nye tunnel under Femern Bælt.
Vi står under vandet nu
For på dansk side er den såkaldte tunnelportal, der er selve indkørslen til tunnelen, nu bygget så færdig, at det er muligt at gå tørskoet rundt 12 meter under Femern Bælts overflade.
Det er en milepæl for byggeriet, som Tomas Skjold, der er construction manager ved Femern A/S, har set frem til.
- Vi står under vandet nu. Det er lige der oppe, fortæller han til TV2 ØST, som er taget med en tur inden for i den godt 100 meter lange tunnelportal.
Tunnelportalen er i modsætning til resten af tunnelen bygget direkte på den tørlagte havbund.
- Vi har støbt de første fire segmenter, hvor vi efterfølgende har bygget det permanente dige ind over, forklarer Tomas Skjold.
Det er igennem tunnelportalen, at biler og tog fra 2029 skal køre ind i tunnelen og ned under vandet.
Efter at det permanente dige er bygget hen over tunnelportalen, har byggearbejderne fjernet det midlertidige dige, som har holdt vandmasserne fra Femern Bælt ude af byggepladsen.
Verdens længste sænketunnel
Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel for tog og biler.
Tunnelen bygges op af 89 tunnel-sektioner, der sænkes ned og sættes sammen til en lang tunnel.
Tunnelen under Femern Bælt bliver i alt 18 kilometer lang og vil forbinde Lolland med den tyske ø Femern.
Opgaven med at bygge tunnelen varetages af Femern Link Contractors, imens Fehmarn Belt Contractors står for gravearbejdet.
Rejsetiden gennem tunnelen bliver 10 minutter for biler og syv minutter for tog.
I dag tager sejlturen fra kyst til kyst 45 minutter.
Byggeriet ventes færdig i 2029.
Kilde: Femern A/S.
På den måde står den yderste del af tunnelportalen nu under vand.
For enden af røret er der sat et enormt skot i hullet, som holder vandet fra Femern Bælt ude af tunnelrøret.
- Faktisk er der to skotter for at være sikker på, at vandet ikke kommer ind, forklarer Tomas Skjold.
Det er på den modsatte side af dette skot, at det første sænketunnelelement skal sættes ned på plads.
- Elementet er ved at blive færdiggjort. Derefter bliver det sejlet frem til tunnelportalen, hvor det bliver sænket ned, fortæller Tomas Skjold, der håber, at denne milepæl vil blive rundet i løbet af efteråret.
- At få sænket det første element ned og få åbnet døren i skottet – det bliver godt. Det glæder jeg mig til, tilføjer han.
Hør Tomas Skjold forklare, hvordan tunnelelementerne sættes sammen i videoen, eller se hele indslaget af Vi bygger forbindelsen på TV2 ØST Play.