Der venter byggesjakket en kæmpe opgave, når den 18 kilometer lange Femern-tunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern skal bygges på bunden af Femern Bælt.
Som et stort samlesæt skal 89 tonstunge tunnelelementer sænkes ned på havbunden og forbindes. Selv den mindste afvigelse kan få store konsekvenser for byggeriet af tunnelen.
Vores arbejde skal være uhyre præcist
Derfor har bygherren Femern A/S udpeget den danske virksomhed Geoteam fra Ballerup til opgaven at skræddersy et positioneringssystem, som gør det muligt at samle verdens længste sænketunnel med få millimeters nøjagtighed.
- Vi taler om kilometerlange afstande, så når vi graver tunnelrenden, og når vi placerer de enkelte elementer, kan selv små afvigelser undervejs få stor betydning. Vores arbejde skal være uhyre præcist, så når det sidste element placeres, har vi brug for en nøjagtighed på ganske få millimeter, udtaler Henrik Schjøler Dahl, der er projekteringsleder hos Femern A/S, i en pressemeddelelse.
Mere præcis end en mobiltelefon
Men hvordan samler man 89 tunnelelementer på havets bund?
Jo, man tyer ifølge Femern A/S til et avancerede GPS-system. Derfor er der ved kysten til Femern Bælt strategisk blevet placeret fire sendestationer med tilhørende antennemaster. To på dansk side ved Rødby, og to på Femern.
Artiklen fortsætter under billedet.
Anlæggene rummer avanceret sendeudstyr, som skal sørge for, at den 18 kilometer lange tunnel kan etableres på samme tid fra både den danske og den tyske side i en dertil udgravet rende på havbunden.
Selve positioneringssystemet består af fire såkaldte GNSS-stationer (Global Navigation Satellite Systems, red.), og stationer modtager data fra flere forskellige satellitnetværk, som ifølge Femern A/S sikrer præcisionen.
På den måde vil systemet give en nøjagtighed på ned til otte millimeter. Til sammenligning er GPS’en i en mobiltelefon eller bil typisk begrænset til en præcision på op til fem meter eller mere.
Sådan bliver Femern-forbindelsen
- Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver cirka 18 kilometer lang.
- Det vil tage 10 minutter at køre igennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog. I dag tager overfarten på samme strækning 45 minutter.
- I tunnelen af beton skal der være en tosporet motorvej og en tosporet elektrificeret jernbane.
- Prisen anslås til at være 57,9 milliarder kroner.
- Det er planen, at byggeriet skal stå færdig i midten af 2029.
- Forbindelsen skal betales af dem, der skal bruge den - på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.
- Femern-tunnelen og de danske landanlæg finansieres, bygges og drives af Danmark, som også får alle indtægter fra trafikken gennem tunnelen.
- EU har udnævnt Femern-forbindelsen til et prioriteret projekt, da det ifølge unionen kan fjerne en flaskehals mellem Skandinavien og resten af Europa. EU har derfor støttet projektet med "et betydeligt milliardbeløb".
- I juli 2015 afgjorde EU-Kommissionen, at byggeriet - der dengang indeholdt en del mere statsstøtte - ikke var konkurrencestridigt.
- I 2018 afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionen igen skulle undersøge, om der skulle bruges for mange statslige midler på byggeriet.
- I marts 2020 godkendte EU-Kommissionen igen finansieringen.
Kilde: Femern A/S, Sund og Bælt.
Positioneringssystemet kan dermed hjælpe entreprenøren til at placere hvert af tunnelens 217 meter lange elementer det helt rette sted.
- Entreprenøren bugserer de færdige tunnelelementer til deres bestemmelsessted ved hjælp af slæbebåde. Vores positioneringssystem leverer derefter de præcise koordinater, så hvert element kan blive sænket på plads på den helt rette position, siger Henrik Schjøler Dahl.
Forventer at lægge de første elementer i 2024
Hos Femern A/S forventer man, at de første tunnelelementer bliver placeret i 2024 ved hjælp af positioneringssystemet.
Den første af de store entreprenører, Femern Belt Contractors, er allerede i gang med at bygge en arbejdshavn på Lollands sydkyst.
Havnen bliver med sine 500.000 kvadratmeter ifølge bygherren Europas største af sin art. Havnen skal tage imod råmaterialer til elementproduktionen, og det er herfra, at tunnelens elementer senere bliver udskibet.
I 2021 begynder den anden store tunnelentreprenør, Femern Link Contractors (FLC), at opføre fabrikken, der skal producere tunnelelementerne.