Når den nye Femern Bælt-tunnel ifølge planen skal åbne for trafik i sommeren 2029, er der meget, der tyder på, at det bliver med store begrænsninger for togtrafikken.
Det vil være særdeles usandsynligt, at godstogstrafik vil kunne afvikles på den eksisterende Femern Sund-bro
For som TV2 ØST tidligere har fortalt, bliver man på tysk side ikke færdige med byggeriet af den nye jernbane fra tunnelens udmunding ved Puttgarden på øen Femern og videre til det tyske fastland og Lübeck, inden den dansk-finansierede tunnel mellem de to nationer står færdig.
Det er især byggeriet af en ny forbindelse mellem Femern og fastlandet, som skaber udfordringer – knap seks år før tunnelindvielsen, er der stadig ingen startdato for byggeriet.
Ifølge Deutsche Bahn, der har ansvaret for at udbygge jernbanen mellem Lübeck og Puttgarden, er tidsplanen for etableringen af den nye tunnel særligt udfordret.
Samtidig er projektet teknisk og naturmæssigt vanskeligt, da Femern Sund er lavvandet, og der er Natura 2000-områder omkring øen Femern.
Det fremgår af en orientering fra Transportministeriet til Folketingets Transportudvalg.
Spår flere forsinkelser
I et forsøg på at finde en løsning har Deutsche Bahn derfor arbejdet på en plan B – en plan som går ud på at forstærke og elektrificere den gamle Femern Sund-bro.
På den måde vil det ifølge tyskerne alligevel være muligt at køre med eltog på strækningen fra sommeren 2029, imens det endnu ikke er klarlagt, om også godstog vil kunne køre over den gamle bro.
Vejforbindelsen E47 skal opgraderes til motorvej, imens 80 kilometer dobbeltsporet jernbane skal bygges mellem Lübeck og Puttgarden. Sidstnævnte er der endnu ikke givet byggetilladelse til.
Planen om at sende togene over den enkeltsporede bro fra 1963, bliver mødt med skepsis fra dansk side.
- Det vil være særdeles usandsynligt, at godstogstrafik vil kunne afvikles på den eksisterende Femern Sund-bro, selvom den forstærkes, fremgår det af notatet til transportudvalget, hvor der videre står:
- Transportministeriet vurderer, at der fortsat er risiko for forsinkelser i udbygningen af de tyske jernbaneanlæg.
Minister holder øje
Det er den danske stat, der står for at bygge den 18 kilometer lange tunnel under Femern Bælt.
Men ifølge den traktat, som Danmark og Tyskland har indgået om den nye tunnel, skal der på tysk side stå både vej og jernbane klar til at lede trafikken videre fra den nye tunnel senest på åbningsdagen i 2029.
- Det er vigtigt og nødvendigt for den internationale godstogstrafik mellem Skandinavien og Tyskland, at de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til Femern Bælt-forbindelsen bliver udbygget og står klar, når tunnelen under Femern Bælt åbner. Det fik jeg lejlighed til at drøfte med min tyske kollega, da jeg besøgte Berlin i marts, siger transportminister Thomas Danielsen (V) i et skriftligt svar til TV2 ØST om situationen.
- Ministeriets embedsfolk er også i løbende dialog med deres tyske kolleger om sagen. Så vi følger forløbet tæt fra dansk side, tilføjer han.
Deutsche Bahn har tidligere oplyst, at den øvrige jernbane mellem Lübeck og Puttgarden forventes færdig sidst i 2029 – altså omkring et halvt år efter, at Femern Bælt-tunnelen ventes færdig. Og det er vel at mærke forudsat, at projektet ikke rammes af klagesager.
Femern A/S har således tidligere beskrevet, hvordan der i Deutsche Bahns planer ikke er afsat tid til retssager med opsættende virkning på anlægsarbejdet.
Alt imens byggeriet af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland ind tid videre forløber planmæssigt, har man også på dansk side været udfordret i arbejdet med at forbinde den nye tunnel til den øvrige infrastruktur.
Især er byggeriet af den nye Storstrømsbro forsinket med flere år – for jernbanens vedkommende skulle broen have været klar i år, men den ventes nu først at åbne for togtrafik i 2027, altså to år før Femern Bælt-tunnelens planlagte indvielse.