I denne uge fremlagde transportminister Trine Bramsen (S) atter en gang potentialerne ved at lade tunnelfabrikken til den nye Femern Bælt-tunnel bestå, når denne efter planen står færdig i 2029.
Transportministeren fremhævede i den forbindelse et muligt behov for fabrikken i forbindelse med kommende tunnel-projekter ved blandt andet Aalborg og København. Derudover ser ministeren også muligheder for eksport, når den i alt fem milliarder kroner dyre tunnelelementfabrik har tjent sit oprindelige formål.
- Det står efterhånden klart for alle, at den her tunnelfabrik indeholder en lang række muligheder, som langt trumfer en nedrivning, sagde hun i et interview med Børsen, onsdag.
Hvis vi skulle gøre brug af den danske tunnelelementfabrik i Rødbyhavn, vil det blive meget svært at transportere tunnelelementerne til Fehmarnsund
I den forbindelse nævnte hun også, at "ministerkollegaer i andre lande" har fået blik for fabrikken i Rødbyhavn.
Ikke langt fra den danske tunnelfabrik skal man på tysk side af Femern Bælt i nær fremtid bygge netop en sænketunnel. Altså samme type tunnel, som den Danmark nu bygger mellem Lolland og den tyske ø Femern.
Det drejer sig om den kommende tunnel under Fehmarnsund fra Femern til det tyske fastland. Tunnelen bliver 1,7 kilometer lang og skal ligesom Femern Bælt-tunnelen være for både motorvej og jernbane. Grundet den byggetekniske lighed blev tunnelen også præsenteret til offentligheden som en lillesøster til den 18 kilometer lange, danske tunnel.
Fehmarnsund-tunnelen skal tjene som aflastning for den gamle Fehmarnsundbro fra 1963, der i dag er eneste adgang for biler og tog frem til Femern Bælt-tunnelen, hvorfor tunnelen er en vigtig forudsætning for den danske tunnel mellem Lolland og Femern.
Deutsche Bahn, der er bygherre på Fehmarnsund-tunnelen, har tidligere ladet denne præsentation af projektet offentliggøre.
Vil ikke bruge dansk fabrik
Men trods lighedspunkterne og den relativt overkommelige geografiske afstand er tyskerne ikke lune på idéen om at gøre brug af den danske fabrik, selvom fabrikken skulle få lov til at bestå.
Det oplyser en Deutsche Bahn til TV2 ØST.
- Vores plan er nu at bygge egen fabrik. Hvis vi skulle gøre brug af den danske tunnelelementfabrik i Rødbyhavn, vil det blive meget svært at transportere tunnelelementerne til Fehmarnsund, fordi vandet er ikke dybt nok, siger Peter Mantik, der talsmand ved Deutsche Bahn.
Ifølge Deutsche Bahn er vanddybden i Fehmarnsund-området mellem seks og 11 meter, hvilket ifølge virksomheden er utilstrækkeligt i forhold til at arrangere en "ordentlig transport" af tunnelelementerne fra fabrikken ved Rødbyhavn.
Elementer til en sænketunnel flyttes på den måde, at de gøres flydende, hvorefter de kan slæbes på plads og dernæst sænkes ned på havbunden.
- Vores holdning på nuværende tidspunkt er, at det er nemmere at støbe tunnelelementerne på tysk side, siger Peter Mantik og tilføjer:
- Men vi overvejer stadig forskellige muligheder. Og en af disse muligheder inkluderer den danske fabrik.
Den danske tunnel er med andre ord ikke fuldstændig udelukket, men det er ifølge Deutsche Bahn "ikke nogen oplagt løsning", hvorfor man nu ser mod en ny tunnelfabrik på tysk side i nærheden af den kommende tunnel.
Startdato endnu uvis
Dette vil indebære byggeriet af en helt ny tunnelfabrik mindre end 40 kilometer i luftlinje fra den danske tunnelfabrik. En oplagt lokation for en tysk tunnelelementfabrik er ifølge Deutsche Bahn Grossenbrode, der er beliggende omtrent tre kilometer syd for for den kommende Fehmarnsund-tunnel.
Deutsche Bahn oplyser videre, at der udover vanddybden også er andre udfordringer ved at bruge den danske tunnelelementfabrik.
- Størrelsen på tunnelelementerne er ikke de samme som den tyske tunnel, hvorfor der skal laves andre støbeforme, forklarer Deutsche Bahns talsmand og tilføjer:
- Vi er ligeledes underlagt tysk reglement for byggeriet af en tunnel, som vi skal efterleve. Det vil være yderligere et step, som vi skal tage højde for ved at gøre brug af en dansk fabrik.
Ifølge Deutsche Bahn er logistikken med at få tunnelelementrene frem til tunnelbyggepladsen dog den største udfordring.
Vil det også være billigere at støbe tunnelelementerne på tysk side, selvom der i så fald skal bygges en ny fabrik til dette?
- Nej, vi har ikke talt om omkostninger her – det er kun logistik, lyder svaret fra Deutsche Bahns talsmand.
Fehmarnsund-tunnelen skal stå færdig ved åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029. En lang række godkendelser udestår dog fortsat, før byggeriet af tunnelen kan gå i gang.
- Vi arbejder stadig på tidsplanen. Vi har stadig mange skridt i den proces – men det vil stadig tage tid. Forventeligt kan byggeriet starte i 2025.
Transportministeriet bekræfter over for TV2 ØST, at eksport af tunnelelementer til Fehmarnsund-tunnelen fra fabrikken på Lolland ikke er muligt.
- Det kan slet ikke lade sig gøre at få elementerne frem, skriver ministeriet og henviser til de af ministeren fremhævede byggerier af en tredje Limfjordsforbindelse og en Østlig Ringvej i København, som de på nuværende tidspunkt mest oplagte projekter for videre produktion på fabrikken.
Ministeriet har derudover henvist til Femern A/S for yderligere spørgsmål.
Fabrik kan bygge mere end tunneler
Femern A/S oplyser i et skriftligt svar til TV2 ØST, at man fra dansk side vil være klar til at levere til det tyske tunnelprojekt:
- De tyske myndigheder er bekendt med muligheden for eventuelt at kunne anvende fabrikken, men der er aktuelt ikke en dialog med de tyske myndigheder om at levere tunnelelementer til den kommende Fehmarnsund-forbindelse mellem det tyske fastland og øen Fehmarn.
- Deutsche Bahn oplyser, at de planlægger at opføre deres egen midlertidige fabrik ved Großenbrode i Tyskland til formålet.
Selvom det af ministeren især er kommende tunnelprojekter, der fremhæves som årsag til at bevare tunnelelementfabrikken, så egner faciliteterne sig dog til langt flere formål, påpeger Femern A/S:
- For eksempel sænkekasser til kunstige øer eller vindmøllefundamenter, skriver Femern A/S.
Det er muligt at flytte elementer til diverse projekter over større afstande, oplyser den statsejede virksomhed til TV2 ØST.
Således viser en umiddelbar vurdering, som Sund & Bælt har fået foretaget, at det vil være muligt at transportere tunnelelementer fra Rødbyhavn selv over længere afstande. Eksempelvis til en tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg, hvor der skal bygges en sænketunnel af elementer på op til 163 meters længde, 27 meters bredde og 9,3 meters højde.
- Såfremt der er politisk ønske om det, vil sagen skulle undersøges nærmere, skriver Femern A/S.