Benzintanken er fuld i hybridbilen. Batteriet er afladt og ladestanderen ikke længere i brug.
Henrik Pedersen fra Sakskøbing købte sin hybridbil for at være mere grøn, men det kan ikke længere betale sig.
I sin bil kører han cirka 17 kilometer literen, og med de høje energipriser koster det nu 1,4 kroner at køre en kilometer på strøm, mens det kun koster 87 øre per kilometer på benzin.
- Det virker jo fuldstændig sindssygt, at vi er nødt til at køre klimaødelæggende i stedet for at køre klimaneutralt i øjeblikket. Jeg vil da foretrække at køre på strøm, men det er penge ud af lommen, siger Henrik Pedersen, mens han fylder hybridbilen med benzin på tankstationen.
Vores tommelfingerregel er, at så længe du lader til under fem kroner per kWh, så kan det bedst betale sig at køre på el.
Han kører cirka 1.000 kilometer om måneden, og da han skulle vælge en ny bil for et år siden, ville han gerne være så klimaneutral som mulig. En elbil havde ikke nok rækkevidde, og derfor købte han i stedet en hybridbil, der kom med en god pris, da hybridbiler er billigere i afgift end en benzinbil. Men uden el er der ikke den store forskel.
- Jeg har virkelig overvejet at give de der ekstra 500 til 600 kroner mere om måneden, som det vil koste mig at køre på ren el og bare betale dem og sige, at vi gør noget godt for klimaet, men jeg bliver også lidt nærig, siger Henrik Pedersen om sit valg.
- Alting stiger i øjeblikket, og så bliver jeg sådan lidt okay... Jeg har købt bilen, men vi holder lige en pause, siger Henrik Pedersen.
Ifølge FDM bliver hybriddilemmaet mere og mere udbredt.
- Vores tommelfingerregel er, at så længe du lader til under fem kroner per kWh, så kan det bedst betale sig at køre på el og koster strømmen over fem kroner, så skal du overveje, om ikke du skal lade på de offentlige lade standere. Hvis du absolut skal køre på benzin, så må du køre på benzin, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.
Klimaordfører vil sænke el-afgift
De tårnhøje elpriser fylder også på Christiansborg. En bred aftale fra i sommer har sænket elafgiften fra 90 øre per kWh til 76 øre og godt 72 øre ved årets udgang. Hos Dansk Folkeparti ønsker de dog, at man skruer endnu mere på knappen.
- Vores forslag er jo også bare for at håndtere krisen, at man eksempelvis i resten af 2022 fjerner elafgiften, og så kan vi diskutere, hvordan vi finansierer det fremadrettet. Lige nu er pengene der, fordi moms og afgifter vælter ind i statskassen, siger klimaordfører i Dansk Folkeparti René Christensen.
Så kunne jeg også CO2-kompensere min sommerrejse for 500 kroner på et eller andet website og plante nogle træer.
I Socialdemokratiet mener man dog ikke, at det er realistisk.
- Jeg vil meget gerne kunne stå her og sige, at vi fjerner elafgifterne. Jeg ved til gengæld også bare, at Socialdemokratiet er med til at drive et land, der skal køre rundt. Vi skal have en økonomi, der fungerer, og det er også i forhold til elafgifter, desværre. Vi er i en ekstraordinær situation, siger folketingsmedlem, Kasper Roug (S), der også er medlem af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Men når nu man har en hybridbil, der kan køre på el, og den samtidig er billigere i afgift, bør man så ikke betale, hvad det koster? Også selvom el for en stund er dyrere end benzin? Det mener Henrik Pedersen ikke.
- Jo, men så kunne jeg også CO2-kompensere min sommerrejse for 500 kroner på et eller andet website og plante nogle træer. Vi kan alle sammen blive bedre som mennesker, hvis det er det, siger Henrik Pedersen.
- Som det ser ud lige nu, så er det dyrere og så fravælger jeg det.