Det er legende let at lære sprog.
Det viser ny forskning.
Den seneste undersøgelse fra Maryfonden og Trygfonden peger nu på at læringsredskabet LæseLeg er med til at udvikle børns sprog tidligt:
- Børnene, der har været med i LæseLeg, kan tale mere sammenhængende og fastholde en samtale om et emne i længere tid, sammenlignet med børn på samme alder, fortæller forskeren bag forsøget, Dorthe Bleses, professor på Trygfondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet.
Stor begejstring hos lokal børnehave
Børnehuset Østerbro, der ligger i Nykøbing Falster, er et af de mere end 200 dagtilbud fra hele landet, der har deltaget i forsøget.
Kort om forsøg
Studiet er udført af Maryfonden og Trygfondens Børneforskningscenter
I forsøget deltog mere end 700 børn i alderen 1-2 år
Undersøgelsen er et lodtrækningsforsøg, hvor man har sammenlignet de børn der har deltaget i forsøget med en kontrolgruppe.
200 vuggestuer og dagplejeinstitutioner fordelt på 16 kommuner har været med.
Her har en gruppe børn i institutionens vuggestue været forsøgspersoner.
- Vi bruger LæseLeg hele tiden, og det gør vi fordi, vi har kunnet mærke på Tamborinerstuen, hvor meget vores børn rykker sig. Både de sprogstærke og de børn, som er usikre i deres sprog, fortæller Karina Kofoed-Skov, der er pædagog i Børnehuset.
Karina Kofod-Skov skal lære børnene om tandbørstning, og derfor starter hun morgenen med at læse højt fra en bog, der handler om en løve med beskidte tænder.
Herefter skal børnene male tandsæt på stuen, hvor der rundt omkring hænger tandpasta og billeder af dyrene fra bogen.
Alt dette skal give børnene mulighed for at bruge nogle af de ord, de hører under oplæsningen.
- Når jeg kommer ind på stuen, så vil de gerne fortælle, hvad det er for en bog, de er i gang med at læse, og de vil gerne vise mig de ting, der relaterer sig til det, de laver. Så det er en måde, de får ejerskab over deres sprog på, fortæller Regitze Spenner Ishøj, leder af Børnehuset Østerbro.
Jo tidligere, jo bedre
Undersøgelsen viser, at LæseLeg har ens effekt, uanset hvilket køn børnene har, hvor de kommer fra og hvad deres økonomiske baggrund er.
Også børn, der endnu ikke har udviklet et sprog, kan med LæseLeg finde nye måder at kommunikere på.
- Dem, der ikke er så sprogstærke, de bruger meget mere mimik. I stedet for at være passive og stille, så tør de pludselig at pege, fortæller Karina Kofoed-Skov.
For børn i børnehavealderen har forskning endnu ikke vist, at LæseLeg har en effekt.
Det tyder derfor på, at daginstitutionerne skal sætte ind med LæseLeg tidligt, hvis det skal være med til at udvikle børns sprog.
- Der er en sammenhæng mellem, hvor godt børnene taler, allerede imens de går i vuggestue og dagpleje, og så hvordan de klarer sig senere hen i livet, siger Dorthe Bleses.
Hos Børnehuset Østerbro har de alligevel store planer for også at inddrage LæseLeg hos børnehavebørnene, da det her kan være med til at skabe en mere sammenhængende hverdag.
- Det gør vi, så kender de det. Så kommer de til at opleve det som et gennemgående tema i dagligdagen. Det er noget, de kan være trygge ved, fordi de får det med helt fra start, fortæller leder Regitze Spenner Ishøj om planerne.