Lægger man vejen forbi det gamle fyrtårn i Gedser denne sommer, vil man bemærke, at tårnet knap er at se, da det er pakket ind i stillads fra sokkel til spir.
I mere end 200 år har der stået et fyr på Falsters sydspids, og selvom meget ny teknologi er kommet til, tjener fyret stadig som et vigtigt vartegn for søfarende den dag i dag. Tidens tand har sat sit præg på tårnet, og derfor er et stort renoveringsarbejde denne sommer gået i gang.
Det er Søfartsstyrelsen, der har ansvaret for statens fyrtårne, og her er det bygningskonstruktør Jesper Kern Hansen, som står med ansvaret for de bygninger og tårne, som huser Søfartsstyrelsens i alt 179 fyr. Fyret på Gedser er nationens sydligste.
Fyrtårne er helt generelt mere udsatte. Det blæser ofte ekstra godt, når man kommer 20 meter op i luften
- Det arbejde, som sker nu, er facade-arbejde. Det er maling af vinduer, facader og ståltag, forklarer Jesper Kern Hansen.
Overordnet set er Gedser Fyr ifølge Jesper Kern Hansen i "god" stand, men tidens tand og vind og vejr har også sat sit præg på det gamle fyrtårn, efter at det senest gennemgik en større renovering i 2005.
- En cyklus på 15-16 år er bestemt maksimum grænsen for, hvor længe det skal stå. På vores vestkyst (Jyllands vestkyst, red.) har vi været nede på 8-10 år. Hvis ikke man når det i det interval, sker der større skader, påpeger Jesper Kern Hansen og tilføjer:
- Fyrtårne er helt generelt mere udsatte. Det blæser ofte ekstra godt, når man kommer 20 meter op i luften – så der er nogle store påvirkninger. Ved Gedser er der også lidt sand- og jordfygninger, som til tider har gjort tårnet helt brunt. Derudover sætter der sig alger på facaden.
Skal modstå barsk vejrlig
Arbejdet på Gedser Fyr udføres af Malerfirmaet Brdr. Folkmann fra Svendborg, som gennem årene har bistået Søfartsstyrelsen med istandsættelser af 17 fyrtårne i hele landet, hvoraf Gedser er det 18. i rækken. For dem er netop Gedser Fyr en helt særlig entreprise.
- Det er et utroligt charmerende og flot fyrtårn – og så er det unikt at få lov til at arbejde på Danmarks sydligste punkt. Vi har arbejdet på både Dueodde Fyrtårn (på Bornholm red.) og Skagen West Fyr (i Nordjylland red.), så for vores vedkommende sluttes en ring lidt nu, at vi har lavet den trekant, siger medindehaver Klaus Folkmann.
- Det er meget sjovt.
Selve vedligeholdelsesarbejdet minder på mange måder om så meget andet vedligeholdelsesarbejde på bygninger – ofte kan det dog være svært at komme frem, hvis fyret ligger på en ø, ligesom de ekstreme vejrforhold ved havet også spiller en stor rolle, forklarer Klaus Folkmann.
- Det kræver ekstra behandling i forhold til eksempelvis stålet på hatten, som er udsat for korrosion, fordi det hele tiden er udsat for havgus og salte i luften. Det skal behandles i det, som hedder en korrosionsklasse C5 – det er den samme behandling, som bruges i offshore-industrien på boreplatforme, siger han og tilføjer:
- Det er utrolig spændende opgaver, og det er sjovt at være med til at bevare noget, der er så unikt.
Renoveres til at holde længe endnu
Gedser Fyr fik sin nuværende højde i 1905. Fyret blev året forinden ødelagt under en storm, og ved den efterfølgende genopbygning blev tårnet i den forbindelse bygget syv meter højere til de 20 meter, tårnet er i dag.
- Fyret er bygget om ad flere omgange og forhøjet. Det er især tydeligt at se inde i tårnet, forklarer Jesper Kern Hansen fra Søfartsstyrelsen.
Trods fyrets alder er der dog intet, der tyder på, at dets dage er ved at være talte.
- Hvis du vedligeholder det med 10-15 års interval, så kan det stå meget længe endnu.
Egentlig kunne man godt erstatte de gamle tårne ved landets kyster med lamper i toppen af en mast, som det ses på eksempelvis Roneklint, men dels står Kystbeskyttelsesloven til hinder for den slags installationer nær kysten – og så er der hele det historiske vingesus over de gamle fyrtårne, som ønskes bevaret.
Jeg har oplevet en gang, at der var over 100, der gerne ville med i fyret. Vi var nødt til at gå op i gåsegang
Dette sætter også store krav til vedligeholdelsesarbejdet på tårnet, forklarer Jesper Kern Hansen.
- Når man arbejder med ældre ejendomme, hos os fyrtårne, bør man respektere ejendommens arkitektoniske udtryk, sådan at særlige bygningsdetaljer bør bevares, hvis man kan. Gedser er lidt særligt, fordi vi i Danmark ikke har ret mange sekskantede fyrtårne.
100 nysgerrige mødte op
Fyrets særegne facon stammer helt tilbage fra en ombygning i 1851, som der siden er bygget videre på, og som i dag har bidraget til at gøre tårnet til et vartegn for området, fortæller Marianne Reinhardt, der siden 2015 har været frivillig guide på Gedser Fyr.
- Først og fremmest tror jeg, fyret er noget særligt, fordi Gedser er en søfartsby, som stadig har en lystbådehavn. Jeg kan forestille mig, der er noget identitet i fyret, siger hun og fortsætter:
- Det er en bygning af særlig arkitektonisk værdi. For det første er det et godt bygningsværk, som er særligt tidstypisk for den tid, hvor de store fyr blev bygget – men Gedser Fyr fik også sin helt egen karakter med et lokalt udtryk.
Det oprindelige fyr på stedet var et tårn med et åbent bål, som blev bygget på stedet for at advare skibe om det lumske Gedser Rev, som strækker sig 15 kilometer ud i havet.
- Selv i dag har nogle skibe lods med ombord, når de runder Gedser Rev, forklarer Marianne Reinhardt.
Tårnet er den dag i dag ikke åbent for offentligheden. Dog har der hver sommer frem til corona-epidemiens udbrud været afholdt særlige rundvisninger for mindre grupper, som Marianne Reinhardt har stået for at vise rundt.
- Jeg har oplevet en gang, at over 100 mennesker var mødt frem, som gerne ville med i fyret. Vi var nødt til at gå op i gåsegang, fortæller hun og tilføjer:
- Siden har vi sagt, at vi højst kan være en busfuld. Folk er meget glade for at komme derop. Der er noget historisk ved det, og mange kommer der i dag, fordi de er kommet der som børn.
Smugkig til Østtyskland
Gedser Fyr var frem til for godt 30 år siden noget af det nærmeste, man kunne komme et glimt af Østtyskland og DDR uden at rejse dertil. I klart vejr er det nemlig muligt med det blotte øje at skimte byen Rostock i horisonten fra fyrets platform.
Fra fyret kunne man få et glimt af et lukket land
- Vi skal ikke mere end 30 år tilbage, da var det et landområde, hvor du ikke bare kunne rejse til. Men fra fyret kunne man få et glimt af et lukket land, fremhæver Marianne Reinhardt som en grund til, at fyret har været et yndet udflugtsmål.
Som efterhånden mangeårig guide ved Gedser Fyr glæder hun sig over, at bygningen nu igen bliver shinet op – om end hun af hensyn til fyrets historie kunne ønske, at man også gav fyrets indre en tiltrængt renovering.
Grunden, hvor fyret ligger, med tilhørende fyrmesterbolig, blev solgt fra i 2004 til en privat ejer. Søfartsstyrelsen har af samme årsag heller ikke prioriteret at vedligeholde Gedser Fyr indvendigt, oplyser Jesper Kern Hansen.
- På de indvendige dele af sådan et tårn kan vi spare lidt penge, og i stedet prioriterer vi, at klimaskærmen er god og tæt.
Prisen for at istandsætte det gamle fyr ønsker Jesper Kern Hansen ikke at oplyse, men lader forstå, at det er en bekostelig affære.
- Vi har hvert år et grundbudget, som der bliver lagt lidt til og trukket lidt fra afhængigt af projekterne fra år til år. Men det er en tung post, hvor Gedser Fyr i år tager en tredjedel, forklarer han.
Yndet holdepunkt for sejlere
Hvor længe, der endnu er behov for fyr som det på Gedser, har Jesper Kern Hansen intet bud på, men navnlig blandt sejlere er de gamle fyr den dag i dag yndede vartegn.
- Man har andre typer af navigation i dag, men vi holder det i gang, så man har en landkending, hvis andre ting svigter. Det er meget rart at kunne orientere sig om, at man nu også er der, hvor navigationsudstyret siger, man er.
Det aktuelle vedligeholdelsesarbejde startede med opsætning af stillads for tre uger siden. Arbejdet fortsætter indtil september.
Stilladset er sat op således, at fyrets lys fortsat kan ses, mens håndværkerne arbejder på fyrtårnet. Fyret er i dag indrettet med en LED-lampe, som har taget over for det roterende linseapparat fra 1905. Her brugtes fortsat petroleum frem til 1943, hvor fyret blev elektrificeret. Fyret kendes blandt søfarende for sine to hvide blink hvert 15. sekund.
Foruden Gedser Fyr undergår også fyret på Agersø i år et renoveringsarbejde, imens det sidste år var fyret på Omø, som blev sat i stand.
Gedser Fyr i korte træk
Det første fyr ved Gedser blev bygget i 1801 og taget i brug året efter. Lyset fra fyrets åbne bål kunne ses på 10 kilometers afstand.
I 1851 blev tårnet forhøjet til 13 meter og tårnet blev bygget sekskantet – samme form på tårnet er ført videre frem til i dag.
Fyret suppleres i 1895 med Gedser Fyrskib.
1904 – Gedser Fyr ødelægges i voldsomt vejr nytårsnat. Året efter ombygges fyret og tårnet forhøjes til 20 meter.
Fyret bliver elektrificeret i 1943. Lyskilden var en 560 watt glødelampe.
I 1972 blev Gedser Rev Fyrskib taget ud af funktion. Samme år blev det pålagt skibe at have lods med ombord.
I 1986 til Gedser Havns jubilæum besøger dronningen Gedser Fyr. Fyret bliver i den forbindelse renoveret.
Fyrmesterboligen sælges fra i 2004 og der blev indgået en aftale med Storstrøms Amt, om at der kunne gives tilladelse til gruppebesøg otte gange om året.
Fyret får i 2011 en ny lanterne med LED-teknik – udenfor det oprindelige fyr-apparat, som nu blev slukket. I dag kan lyset fra Gedser Fyr ses 48 km væk.
Kilde: Marianne Reinhardt, frivillig guide, Gedser Fyr og Visit Lolland-Falster