En lastbil i 2018, to lastbiler i 2020 og nu igen en lastbil i 2021.
En rundkørsel ved Skovalleen og Nykøbing Falsters Omfartsvej på E55 har fået meget opmærksomhed, siden fire lastbiler er væltet de seneste fire år.
Nu mener formanden for Teknik, Miljø og Ejendomsudvalget i Guldborgsund Kommune, at rundkørslen skal laves om.
- Den rundkørsel skal efter min mening laves om. Det skal være sådan, at bilerne nogenlunde kan køre igennem med ansvarlig fart. Det kan ikke være rigtig, at lastbiler skal ned på 10 kilometer i timen for at komme igennem en rundkørsel, siger Peter Bring-Larsen fra Guldborgsundlisten.
- Når man kigger på rundkørslen, er det som om, at når bilerne kommer ind og skal videre ud mod omfartsvejen, så tipper de. Og når der så kommer en lastbil med et højt tyngdepunkt, for eksempel en lastbil med skinker, hvor de hænger op under loftet, så vælter den, siger Peter Bring-Larsen.
Fire lastbiler på fire år
Den fjerde lastbil på fire år væltede altså natten til tirsdag lidt efter klokken et. Med i lastbilen var et læs fuld af skinker, der efter ulykken skulle transporteres videre med en anden lastbil, så de ikke gik til spilde.
- Vi flytter skinkerne fra den havarerede lastbil og flytter dem over i er erstatningstraileren, og så skal de køres videre, siger Anders Jalkiewicz, ejer af af Toreby Bjærgning.
Han har flere gange været med, når lastbilerne er væltet i den selvsamme rundkørsel.
- Det er fjerde gang i den her rundkørsel, og så har vi haft en ude i den sydlige rundkørsel og en i den vestlige rundkørsel inden for de sidste 3-4 år, siger Anders Jalkiewicz.
SE VIDEO FRA ULYKKEN DEN 21. NOVEMBER HER:
Tilbage i 2018 væltede den første lastbil med skinker. I oktober 2020 var det så en lastbil med roer. Og blot en måned efter var det så endnu en lastbil fyldt med skinker.
Og det er altså ikke tilfældigt, mener politiet.
- Det er da uheldigt, og der er nok en eller anden sammenhæng i tingene, man bør kigge på, men hvorfor det sker, ved jeg ikke, siger Ole Hald vagtchef ved Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi.
Det mener Peter Bring-Larsen altså også, der understreger, at rundkørslen er en udfordring for lokalområdet.
- Det er den mest trafikerede vej i vores kommune, og vi har et erhvervsliv, der også skal kunne fungere, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Der er ikke noget galt med hældningen
Vejdirektoratet har tidligere rettet deres opmærksomhed mod rundkørslen.
Tilbage i december 2020 kunne TV2 ØST fortælle, at en en opmåling lavet af Vejdirektoratet viste, at det ene spor hælder for meget.
Men i marts 2021 mente Vejdirektoratet alligevel ikke, at der var fejl på rundkørslen.
- Vi har været ude og besigtige rundkørslen og lave en opmåling af hældningen af rundkørslen. Vores opmåling viser, at der ikke er noget i vejen med rundkørslen. Den hældning, der er i rundkørslen, den er sammenlignelig med andre hældninger i rundkørsler. Så det er ikke selve hældningen, der er noget galt med, siger Maria Lønsmann Meiner, afdelingsleder hos Vejdirektoratet.
I stedet mente de, at der skulle laves en ny skiltning samt sættes en såkaldt delehelle op for at få lastbilerne til at sænke farten. Vejdirektoratet mener nemlig, at det er lastbilernes fart, der er skyld i ulykkerne.
- Vores billede er, at de her ulykker er sket, fordi lastbilchaufførerne kommer med for høj fart ind i rundkørslen. Det, vi gør, er, at vi kigger på, hvordan vi får lastbilerne til at sætte hastigheden ned på vej ind i rundkørslen, siger Marie Lønsmann Meiner.
Skiltningen er dog fem måneder senere ikke sat op endnu.
- Det viste sig at være lidt for optimistisk, men vi er i gang med vores entreprenør i forhold til at planlægge ombygningen. Den går i gang i september måned, siger Marie Lønsmann Meiner.
Trafikken var påvirket frem til tirsdag cirka klokken 15.30.