Udsigten til togbusser og markant længere rejsetid får flere togpendlere til at vælge den offentlige transport fra og i stedet tage bilen frem og tilbage til arbejde.
- Vi er fire, der er blevet enige om at følges i en bil til Ølby og tage S-toget ind, siger Gitte Arensberg, der bor i Nørre Alslev på Falster og pendler til sit arbejde i København.
- De tre af os følges allerede ad i toget om morgenen, og den sidste har jeg arbejdet med tidligere. Så det var meget naturligt og nærliggende og sige, "hvad gør I, og hvad kunne alternativet være til at sidde og rasle i en togbus?", forklarer Gitte Arensberg.
Artiklen fortsætter efter billedet
Dropper toget og køber bil
Dan Harboe Burer fra Nørre Alslev vil heller ikke bruge tiden i en togbus. Derfor har han købt en bil, som han vil bruge frem og tilbage fra sit arbejde på DTU i Ballerup.
Det vil tage mig tre timer ekstra hver vej, hvis jeg skal tage toget
- Jeg har droppet DSB i den her periode, hvor det store sporarbejde står på, for jeg orker ikke en gang at prøve, siger han og fortsætter:
- Det vil tage mig tre timer ekstra hver vej, hvis jeg skal tage toget, og det er for meget, så vil det tage mig en arbejdsdag at køre på arbejde og have en arbejdsdag.
Artiklen fortsætter efter billedet
Omfattende sporarbejde i længere periode
Det omfattende sporarbejde startede 24. marts og vil vare frem til 29. september. Det er Banedanmark, der står bag sporarbejdet for at gøre plads til flere og hurtigere tog på den kommende Ringsted-Femern-bane.
Efter planen bliver sporarbejdet på strækningen mellem Næstved og Ringsted genoptaget i foråret og sommeren 2020.
Selv om Gitte Arensberg ikke ser frem til den lange periode med sporarbejde, så er hun glad for, at togstrækningen nu bliver udbedret.
- Jeg har været pendler i mange år. Oplevelsen med forsinkelser, aflyste tog og overfyldte tog - det er jo sådan nogle ting, som man kan håbe på er ved at være historie, og at vi nu ser bedre tider i møde, siger hun og fortsætter:
- Når det så en gang står færdigt, så vil vi sikkert ikke kunne huske, at det var så rædselsfuldt.
Artiklen fortsætter efter billedet
Vender måske tilbage til toget
Selv om Gitte Arensberg i en periode dropper regionaltoget til fordel for bilen, så er hun overbevist om, at hun vil søge tilbage til toget, når sporarbejdet en gang er færdigt.
- Hvis man tager bilen, skal man bare holde i kø på motorvejen, og så er det også langt dyrere. Et pendlerkort koster omkring 2900 om måneden, og det kan jeg simpelthen ikke køre frem og tilbage for. Så for mig er det ikke et brugbart alternativ at tage bilen, siger Gitte Arensberg.
Anderledes ser Dan Harboe Burer på det. Han er ikke overbevist om, at han vil vende tilbage til toget igen:
- Det må tiden vise. Det kan også være, jeg beslutter mig for at købe en nyere og bedre bil. Det kommer til at stå åbent, fastslår han.
Sådan påvirkes rejsetiden
Eksempler på den ændrede transporttid:
Transporttid, normalt:
Københavns Hovedbanegård - Nykøbing Falster: 1:37 (samlet transporttid pr. dag 3:14).
Københavns Hovedbanegård - Vordingborg: 1:15 (samlet transporttid pr. dag 2:30).
Transporttid, under sporarbejde:
Københavns Hovedbanegård - Nykøbing Falster: 2:37 (samlet transporttid pr. dag 5:14).
Københavns Hovedbanegård - Vordingborg: 2:07 (samlet transporttid pr. dag 4:14).
Kilde: Borgmestrene i Guldborgsund, Lolland og Vordingborg kommuner.