I Guldborgsund Kommune drømmer de om at genoplive en 157 år gammel broforbindelse ved Nykøbing Falster.
Her kunne man indtil 1963 køre fra byens centrum ad Brogade over Christian IX's Bro til Linde Alle i Sundby på Lolland.
Som en god sejlerkollega har sagt, den brohøjde vil betyde, at selv svaner og ænder skal have broen op, så snart der er en smule højvande
Begge gader eksisterer den dag i dag, men slutter brat ved vandkanten på hver side af Guldborg Sund. Broen blev nemlig revet ned, efter den nuværende broforbindelse stod færdig.
- Guldborgsund Kommune har i mange år haft et stort ønske om at knytte Sundby og Nykøbing Falster tættere sammen, fordi gå- og cykelvejen over den nuværende bro er ganske dårlig, siger Anders V. Møller, der er programleder for projektet i Guldborgsund Kommune.
Ifølge Guldborgsund Kommune skal den nye bro nemlig opføres som en tro kopi af Christian IX's Bro med en såkaldt frihøjde på to meter over daglig vande.
Broen får også et brofag, der kan dreje til siden, så skibe kan passere. Ifølge kommunen bliver broen med sine 550 meters længde den længste cykel- og gangbro i Danmark.
Savner plan
Hos foreningen Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, der repræsenterer ti sejlklubber i området, er man dog bekymret for projektet.
- Den brohøjde er fuldstændig urealistisk.
- Som en god sejlerkollega har sagt, den brohøjde vil betyde, at selv svaner og ænder skal have broen op, så snart der er en smule højvande. Den vil genere stort set alle sejlere i Nykøbing, siger Palle Tørnqvist, der er talsmand for Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, hvor 250 sejlbåde er hjemmehørende.
Sejlerne efterlyser en klar plan for, hvor ofte broen vil blive åbnet for skibe.
- Vi har ikke fået oplyst noget om, hvordan broen kommer til at åbne. Det er også noget af det, vi kan forstå, Søfartsstyrelsen efterlyser, forklarer Tørnqvist.
Frihøjden på broen gør, at Kystredningstjenesten ikke kan sejle under broen
Og det er et alvorligt problem for sejlklubberne, der ifølge talsmanden frygter at se ind i, at færre sejlere vælger at sejle gennem Guldborg Sund.
- Hvis man bygger den bro, må man forudse, at på længere sigt uddør sejlsporten i Nykøbing. For man anskaffer sig ikke et sejlskib, hvis man ikke er sikker på at komme ud at sejle, siger han.
Lystsejlerne står ikke alene med kritikken.
Det fremgår af 13 høringssvar til projektet, hvor blandt andre Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i koordination med Kystredningstjenesten ser problemer:
- Frihøjden på broen gør, at Kystredningstjenesten ikke kan sejle under broen, men skal benytte drejebroen som passage. Benyttelse af drejebroen vil sætte en begrænsning på Kystredningstjenestens mobilitet samt responstid på ulykker, står der i høringssvaret.
Vil se på løsning
Anders V. Møller medgiver, at forholdsvis mange motor- og sejlbåde vil være afhængige af, at broen åbner, for at de kan sejle igennem.
Men han mener også, at kommunen har lyttet til kritikken i de indsendte høringssvar.
- Vi har set til Tyskland og Holland, hvor de har nogle udmærkede måder, hvorpå sejlerne selv kan håndtere åbning af broen – herunder også redningsbådene, der kan bestemme, hvornår broen skal åbne, forklarer han.
Helt konkret vil kommunen nu arbejde på, at sejlerne får mulighed for at åbne broen ved hjælp af en app.
Et eksempel på et sådant system er ifølge kommunen appen Watersport, som giver sejlende i det hollandske Friesland mulighed for at betjene de mange broer over kanalen.
- Så den bekymring om, at de ikke vil kunne sejle igennem, er ikke korrekt – for de kan selv åbne og sejle igennem, siger Anders V. Møller.
Kommunen lægger op til, at appen skal begrænses til maksimalt en åbning hver halve time for at mindske gener for cyklende og gående. Redningstjeneste og broadministrator skal dog have mulighed for til hver en tid at åbne broen.
Brohøjden lader sig ikke ændre:
Ifølge Guldborgsund Kommune skal den nye cykel- og gangbro opføres som en tro kopi af Christian IX's Bro, der i sin tid stod færdig i 1867. Det betyder, at broen får en højde på cirka to meter over vandspejlet, også selvom det medfører, at broen derfor må åbnes for flere fartøjer.
Det sker dels for at bevare en historie, der ellers kun findes i arkiverne hos Museum Lolland-Falster – men også fordi et sådant projekt ifølge kommunen styrker argumentationen og sandsynligheden for at få godkendelse til at opføre broen i et Natura 2000-område.
For Guldborg Sund er et såkaldt Natura 2000-beskyttet område, hvilket i udgangspunktet gør det svært at få projektet godkendt i Kystdirektoratet.
- Pointen i at reetablere den gamle bro er styrken i den argumentation, der overhovedet sandsynliggør, at vi kan få lov til at bygge noget som helst i et Natura 2000-område, forklarer Anders V. Møller, der er programleder for projektet i Guldborgsund Kommune.
- Vi skal lægge os så tæt op ad det, der har været, så det ikke bliver en ny bro, men en reetablering af noget eksisterende.
TV2 ØST har forelagt kommunens planer for lystsejlerne.
- Det med app'en vil jeg umiddelbart betegne som ønsketænkning. Vi vil meget gerne have en garanti for, at alle sejlere er i stand til at installere den app og betjene den, siger Palle Tørnqvist og tilføjer:
- Det vil være en forhindring for mange ældre sejlere og måske også sejlere fra udlandet.
I 2022 passerede 2.400 skibe den eksisterende bro over sundet, viser tal, som Guldborgsund Kommune har indhentet fra brovagten på Kong Frederik IX's Bro, hvoraf over halvdelen var udenlandsk indregistreret.
TV2 ØST har også spurgt Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse til kommunens initiativ.
Styrelsen oplyser, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at give en kommentar.
Planen om at ændre broen, så sejlerne selv kan åbne den efter behov, er nu sendt ind til Kystdirektoratet, der vil sende forslaget ud i en ny høring.
Ifølge Guldborgsund Kommune ventes broprojektet i alt at koste 70 millioner kroner. Disse midler skal rejses gennem fondsansøgninger.