For mange hoteller og restauranter er sommeren ensbetydende med flere gæster og ekstra travlhed, men i år har branchen svært ved at følge med, fordi der mangler arbejdskraft.
Det har været så presset, at vi faktisk måtte lukke for frokoster tirsdag og søndag, fordi vi ikke har personale nok til at holde åben
Det oplever man blandt andet hos Hotel Frederiksminde i Præstø.
- Det er en stor udfordring for os, siger køkkenchef Jonas Mikkelsen og fortsætter:
- Det har været så presset, at vi faktisk måtte lukke for frokoster tirsdag og søndag, fordi vi ikke har personale nok til at holde åben – fordi de skal også have fridage og puste ud, for det er hårdt nok at arbejde i restaurationsbranchen. Især om sommeren.
- Det koster os penge på bundlinjen, når vi taber to gode dage, hvor vi kunne have tjent penge til en vintersæson, hvor der ikke er lige så travlt. Det er om sommeren, at vi skal banke igennem.
Den populære Michelin-restaurant mangler i alt fire medarbejdere, og ifølge Danmarks Statistik slår manglen på arbejdskraft hos hoteller, restauranter og inden for rengøring lige nu rekord.
- Især udlærte tjenere er problematiske at finde, og det har det været i mange år, for der bliver simpelthen ikke udlært nok tjenere. Hvilket jeg ikke forstår, for det er en fantastisk uddannelse. Og så er der bare rigtig mange restauranter, og der er poppet flere og flere op de seneste par år rundt omkring i hele landet, siger Jonas Mikkelsen.
Coronapandemien presser servicebranchen
Samtidig er der svært for Hotel Frederiksminde at skaffe unge medarbejdere, som typisk har afsluttet en ungdomsuddannelse og bruger sommerferien eller sabbatåret på blandt andet at servere, pudse glas eller hælde vand op til gæsterne.
Virksomhederne står mere end nogensinde og mangler hænder
- Dem har vi også rigtig store vanskeligheder med at skaffe i år, og jeg tror, at det kan hænge sammen med corona, hvor mange af dem arbejder som podere. Tjenermangel har vi altid haft, men især i år har det været rigtig svært at skaffe ufaglært arbejdskraft, siger Jonas Mikkelsen.
Selvom coronapandemien har presset servicebranchen ekstra hårdt i år, har der hele tiden været stor mangel på hænder. Den stigning bekræfter brancheorganisationen Horesta.
- Vi kan faktisk se på de seneste tal, at vi har slået rekorden, som vi havde inden corona i forhold til mangel på arbejdskraft, og virksomhederne står mere end nogensinde og mangler hænder, siger Kristian Nørgaard, politisk chefkonsulent i Horesta.
- Det skal være attraktivt at tage en faglært uddannelse, og det skal kunne betale sig at tage nogle ekstra timer på jobbet, tilføjer han.
Finder ledige unge via Facebook
Men hjælpen er måske på vej.
For i Guldborgsund Kommune har jobcentret fundet en løsning på problemet, efter jobcenterpersonalet satte sig for at løse den akutte mangel på medarbejdere i servicefaget. Ud af 100 unge i kommunen, som jobcentret er i kontakt med, er det lykkedes at få cirka halvdelen i uddannelse eller i beskæftigelse.
I begyndelsen af juni besluttede jobcentret i Guldborgsund Kommune at omorganisere en del af medarbejderne ved en ekstra indsats for at få matchet ledige med virksomheder med akut medarbejdermangel.
- Helt konkret har vi rykket medarbejdere til en anden afdeling, så vi kunne lave en tættere opfølgning på de unge, som er ledige. Så har vi taget kontakt til de virksomheder, der er bekymret for, om de kan tiltrække den relevante arbejdskraft, siger Ole K. Larsen (V), 2. viceborgmester og formand for beskæftigelsesudvalget.
- Og så har vi lavet et match mellem virksomhedernes ønske og den ungegruppe, som vi havde gående ledige, tilføjer han.
Den målrettede indsats har allerede båret frugt, og sikret medarbejdere til flere virksomheder. Det gælder blandt andet for Hotel Nørrevang i Marielyst, hvor Maja Møller Nielsen netop er blevet ansat som oldfrue på hotellet.
- Jeg kan godt lide, at der er fart over feltet, og jeg kan godt lide at være i gang, siger hun.
Det var faktisk kommunes opslag på de sociale medier, der ledte hende på sporet af jobbet.
- Så var jeg inde på Jobnets Facebookside, hvor der var job, og det her der passede til mig, siger Maja Møller Nielsen.
Tre jobsamtaler på en dag
Restauranten på Marielyst genåbnede dem 10. juli og mangler stadig arbejdskraft.
- Vi mangler stadig tjenere og kokke, men da vi åbnede op, så ringede jobcentret og spurgte, om de måtte hjælpe ved at lægge et jobopslag på Facebook, siger Rasmus Lauritsen, driftsansvarlig på Hotel Nørrevang.
Og pludselig væltede ansøgninger ind til hotellet.
- Vi har tre jobsamtaler her klokken 13.30, klokken 14.00 og klokken 15.00, siger Rasmus Lauritsen.
Men det er ikke kun Maja Møller Nielsen, der er kommet i arbejde gennem det kommunale samarbejde. Simone Stimose er lige blevet ansat som receptionist på Hotel Nørrevang takket være den målrettede indsats.
- Jeg faldt over et opslag på Facebook, som min far faktisk havde tagget mig i for rekruttering i Guldborgsund, og jeg tænkte; hvorfor ikke? Jeg havde søgt alle andre steder, og jeg var nyuddannet serviceøkonom, så nu prøvede jeg at smide en ansøgning herned, siger Simone Stimose og fortsætter:
- Så er jeg sikret arbejde inden for mit erhverv, og jeg kan få noget godt til mit cv.
Jobcentrets særlige indsats har primært været rettet mod unge mellem 18 og 29 år.