Først forlød det, at lastbilchauffører mandag ville lamme hele Danmark ved at lukke for tilkørslerne til motorvejene.
Så trak mange vognmænd i land igen, fordi det viste sig, at den landsdækkende demonstration er ulovlig.
Jeg bliver hjemme så længe denne her aktion er i gang i sympati med dem, der er ude og blokere i dag
Nu er de demonstrerende vognmænd delt i to lejre. Der er dem, der mandag har valgt at gennemføre blokaderne på motorvejene alligevel, og så er der dem, der i stedet har valgt at protestere hjemme fra garagen.
- Vi strejker hjemme i dag. Vi skulle have været med ude, men idet det er blevet ulovligt, så gør jeg det ikke. Det er jeg ikke tilhænger af, fortæller Klaus Jensen, der er direktør for Brdr. Jensens Godstransport A/S i Nørre Alslev.
Selvom metoden er forskellig, så har vognmændene det samme mål – nemlig at protestere over en politisk aftale om en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.
Holder stille i protest
Luften gik dog lidt af ballonen, da mange vognmænd i sidste uge valgte at trække sig fra den varslede demonstration om at blokere motorvejstilkørsler og sænke farten på motorvejene i protest.
I stedet har mange vognmænd på blandt andet Sydsjælland og Lolland-Falster altså valgt at vise deres utilfredshed ved at lade bilerne holde helt stille.
- Jeg har meddelt det firma, jeg kører for, at jeg bliver hjemme så længe denne her aktion er i gang i sympati med dem, der er ude og blokere i dag, lyder det for eksempel fra Henrik Urup, der ejer vognmandsfirmaet Henrik Urup i Stege.
TV2 ØST har talt med flere andre vognmandsfirmaer på Sydsjælland og Falster, der bekræfter, at de ikke kører i dag. Klaus Jensen fra Brdr. Jensens Godstransport A/S i Nørre Alslev, der er medlem af ITD (Brancheorganisation for den danske vejgodstransport), vurderer, at mellem 60 og 70 procent af vognmændene på Lolland og Falster holder stille i dag.
- Jeg har ladet bilerne holde hjemme, så de varer og de ting, der skulle have været kørt i dag, bliver ikke kørt. Det er der mange andre, som også gør hernede, også dem der kører med dagligvarer, fortæller han.
Jeg kan være stædig til det øjeblik, hvor sammenholdet smuldrer og ikke er der mere
Brdr. Jensens Godstransport A/S fragter blandt andet korn og foder samt containere med affald og lignende. Ifølge Klaus Jensen kan det sagtens ende med, at firmaets lastbiler kommer til at holde stille i dagevis.
- Jeg kan være stædig til det øjeblik, hvor sammenholdet smuldrer og ikke er der mere, siger han.
- Det giver jo ikke nogen mening, at jeg holder hjemme, hvis resten af vognmændene ikke gør, eller at vi kun er en seks-syv stykker tilbage, der gør det. Så har det jo ingen virkning. Det er hele tiden en vurderingssag af, hvornår nok er nok.
Håbet er dog, at vognmændenes protester både på vejene og fra garagerne kan være med til at åbne øjnene hos politikerne.
- Meningen med aktionen er jo at presse regeringen til at komme med et brugbart oplæg. Allerhelst ser vi, at hele vejskatsprogrammet kommer af bordet, og at der bliver indledt en dialog med organisationerne om en brugbar løsning, fortæller Henrik Urup.
Skatteminister: - Vi kommer ikke til at trække forslaget tilbage
Ifølge Skatteminister Jeppe Bruus (S) skal vognmændene dog ikke forvente, at demonstrationerne ændrer ved holdningen til den kilometerbaserede vejafgift, som regeringen har foreslået.
- Vi kommer ikke til at trække forslaget tilbage, siger skatteministeren til TV 2.
Jeppe Bruus er dog imødekommende over for den dialog, som vognmændene efterspørger, og han forklarer, at der allerede har været afholdt flere dialogmøder med brancheorganisationer samt med de vognmænd, der oprindeligt stod bag dagens protest.
- Vi fortsætter denne dialog for at se, hvordan vi implementerer det her på en god måde, og om vi kan gøre andre ting, der imødekommer den nervøsitet, som det her også er udtryk for, siger han.
Om den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler
1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark.
Afgiftens størrelse vil afhænge af, hvor meget CO2 lastbilen udleder per kilometer.
I gennemsnit forventes afgiften at være på cirka 1,3 kroner per kilometer i 2030.
Aftalen forventes at give en CO2-reduktion på 0,4 millioner ton i 2030.
1. januar 2025 vil afgiften gælde for lastbiler på 12 ton og derover.
1. januar 2027 udvides afgiften til at gælde for lastbiler på 3,5 ton og derover.
Afgiften vil fra 2025 omfatte samlet 10.900 kilometer af det danske vejnet herunder statsveje og miljøzoner.
Fra 1. januar 2028 vil hele det offentlige vejnet være omfattet (cirka 75.000 kilometer).
Kilde: Skatteministeriet
Ifølge Klaus Jensen vil vognmændene forsøge at holde stille, indtil regeringen giver sig og kommer med et nyt bud. Han er dog også klar over, at de på et tidspunkt bliver nødt til at lade lastbilerne rulle igen.
- Vi forsøger jo trods alt at leve af at køre rundt, så det er jo en udgift at holde bilerne hjemme. Hvis der ikke er nogen, der rokker sig på det, bliver vi jo nødt til at køre igen på et tidspunkt.