Søren Skotte er skuffet og rystet.
Hver dag sender han som politikommissær og leder af Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis færdselsafdeling politiets atk-vogne ud for at blitze fartbilister.
Det er skræmmende
Han er vant til at læse rapporter om bilister, der overskrider fartgrænsen og får klip i kørekortet.
Men den seneste fartmåling på Sydmotorvejen ved Guldborgsundtunnelen mellem Lolland og Falster ryster den garvede politikommissær.
- Der er simpelthen for mange, der kører for stærkt, siger Søren Skotte.
Lige inden tunnelportalen holdt politiets atk-vogn søndag den 1. december for at måle hastigheden i tidsrummet 13.59 til 19.59.
Kører for fuld udblæsning
Her blev 227 blitzet til at bryde fartgrænsen på 90 kilometer i timen.
Den højeste hastighed blev målt til 163 kilometer i timen. I alt blev der uddelt 37 klip i kørekortet til de hurtigste bilister samt to betingede frakendelser.
- Det er skræmmende, og det er ikke særlig lang tid siden, at vi var der sidst, siger Søren Skotte.
Den 16. november, hvor politiet senest var til stede ved tunnelen, blev der målt 131 fartbilister, mens 17 bilister fik et klip i kørekortet.
Generelt bliver der ifølge politikommissæren kørt alt for hurtigt på strækningen.
Det blev især tydeligt det seneste halve år, hvor der ad flere omgange har været vejarbejde i og omkring tunnelen.
Under vejarbejdet blev hastighedsgrænsen sat ned til 50 kilometer i timen, hvilket fik flere til at overtræde fartgrænsen.
- Folk tror, der er fuld udblæsning, når der ikke er vejarbejde ved tunnelen. Men det er der ikke, siger Søren Skotte.
Sender direkte advarsel til bilister
Værst gik det til i slutningen af august, hvor en 32-årig mand fra Tyskland mistede livet i en ulykke.
Han sad som passager i en bil, der nord for tunnelen kørte ind i en bom og videre ind i autoværnet. Føreren af bilen, en 24-årig kvinde, overlevede.
Sammenholdt med den seneste tids høje antal fartovertrædelser vil politiet nu styrke indsatsen ved Guldborgsundtunnelen.
- Vi kommer til at øge fokus på strækningen – særligt med dødsulykken taget i betragtning. Folk glemmer åbenbart hurtigt, hvad der er sket på stedet, siger Søren Skotte og tilføjer:
- Derfor kan vi roligt advare om, at vi vil være meget mere til stede.
Blev bygget i en tørdok
Guldborgsundtunnelen består af to elementer, der hver er 230 meter lange. De blev bygget i en tørdok på Lolland.
Det første element blev sejlet ud af tørdokken i november 1986.
Næsten et år efter i september 1987, blev det andet element sejlet ud på plads.
Derefter blev tunnelelementerne støbt sammen og forbundet med anlæg på land.
Kilde: Vejdirektoratet.
Samtidig håber politikommissæren, at risikoen for en bøde kan få bilisterne til at løfte foden fra speederen.
- For det er ærgerligt at smide alle julegavepengene, når man kører gennem tunnelen, siger Søren Skotte.
Der passerer i snit 15.000 køretøjer gennem tunnelen dagligt.