Regningen for Flextur stiger - men disse kommuner holder fast i ordningen

Kommunerne i TV2 ØSTs sendeområde håndterer stigende udgifter til Flextur vidt forskelligt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Flextur er en populær kørselsordning i store dele af TV2 ØSTs sendeområde.

Efter mange års nedskæringer på kommunernes busdrift, er Flextur - der er en blanding af en bus- og en taxatur - blevet det eneste alternativ for mange borgere.

Det fremgår af en opgørelse fra Movia Trafik.

quote Derfor er det, vi kan gøre lige nu, at hæve prisen på Flextur

Annemette S. Johnsen (S), udvalgsformand, Guldborgsund Kommune

På tværs af regionens kommuner forventes antallet af passagerer at stige med over 13 procent i 2023, hvilket også sætter sit præg på budgetterne.

Movia anslår at ekstraregningen ender på 4,6 millioner, hvilket har fået flere kommuner til at justere ordningen.

- Det er ingen hemmelighed, at landets kommuner er presset på økonomien - også i forhold til kollektiv transport, siger flextrafikchef Jens Peter Langberg fra Movia i et skriftligt svar til TV2 ØST.

Som grafikken herover viser forventer 10 ud af 11 tilbageværende kommuner, som tilbyder Flextur, flere passagerer i år, sammenlignet med sidste år, hvor af to ud af 11 står til en større regning i år sammenlignet med året før.

Jens Peter Langberg peger på, at nogle kommuner justerer prisen, borgerne skal betale for at benytte flextur som bidrag til at få økonomien til at hænge sammen.

- Det er kommunen, der har beslutningskompetencen i forhold til servicen i kollektiv transport – herunder om de ønsker at tilbyde flextur i deres kommune, tilføjer han.

Flextrafikchef Jens Peter Langberg fra Movia fortæller, at det er op til den enkelte kommune, hvorvidt de vil tilbyde, at folk kan køre med Flextur.
Flextrafikchef Jens Peter Langberg fra Movia fortæller, at det er op til den enkelte kommune, hvorvidt de vil tilbyde, at folk kan køre med Flextur. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Som TV2 ØST kan fortælle fredag, har Vordingborg Kommune valgt helt at stoppe ordningen per dags dato.

Syd for Storstrømmen, i Guldborgsund Kommune, har man derimod grebet problemet med stigende udgifter anderledes an.

- Vi skal finde en hulens masse penge, og som økonomien ser ud lige nu, kan alt være i spil. Men der er nogle ting, som man nødig vil have kommer i spil end andet, forklarer Annemette S. Johnsen (S), der er formand for Teknik, Klima og Miljøudvalget i Guldborgsund Kommune.

I Guldborgsund Kommune har flere busruter været i spil til at lukke. Ifølge Annemette S. Johnsen er der dog brug for mere viden om, hvordan busserne bliver brugt, før en sådan beslutning kan blive truffet.

Derfor har man set sig om efter andre muligheder for hurtige besparelser eller indtægter.

- Derfor er det, vi kan gøre lige nu, at hæve prisen på Flextur, siger hun videre og tilføjer:

- Det er alle og enhver, der kan benytte det, og det kommer nu til at koste lidt mere for at skåne de ordinære busruter.

Sådan er Flextur blevet ændret i din kommune

  • Vordingborg Kommune: Flextur stopper per 1. september 2023, efter at prisen senest blev sat op i januar 2023.

  • Slagelse Kommune har i november 2022 sat starttaksten op fra 24 til 36 kroner for ture inden for kommunegrænsen, og fra 48 til 60 kroner for ture internt i Slagelse by.

  • Sorø Kommune har i juni måned sat starttaksten op fra 41 til 68 kroner for ture i hele kommunen.

  • Guldborgsund Kommune har i juni måned sat starttaksten op fra 27 til 41 kroner.

  • Odsherred Kommune sætter den 1. september 2023 starttaksten op fra 27 til 41 kroner.

  • Starttaksten dækker de første ti kilometer.

  • I de øvrige kommuner forbliver priserne ind til videre uændret.

Selvom der vil være flere penge i at skrinlægge ordningen, er det ikke noget, der står først for.

- Folk skal have mulighed for at komme rundt i en stor kommune som vores, siger Annemette S. Johnsen og tilføjer:

- Vi er meget bevidste om, at der er mennesker, som ikke har andre muligheder, fordi de ikke har bil eller nogen at køre med.


Nyhedsoverblik