Lystsejlerne på Guldborg Sund var ikke overraskende meget glade, da det sidste sommer blev besluttet, at klapbroen ved Nykøbing Falster, Frederik IX's bro, også i fremtiden skal kunne lade sejlskibe passere igennem.
I den kommende sæson får lystsejlere med høj rigning imidlertid en lille oplevelse af, hvordan sejlerlivet havde set ud, hvis de dengang foreslåede ændringer til anlægsloven var blevet gennemført.
Vi har planlagt en meget stor kapsejlads sidst i august. Det er en stor trussel mod vores arrangement, at sejlere ikke kan komme sejlende til sydfra
For Banedanmark – som driver broen – har varslet et broarbejde, som betyder, at klapbroen ikke vil åbne for skibstrafik i fem af ugens syv dage fra den 9. august og resten af sommeren, hvorefter klapbroen lukkes helt ind til december.
- Vi er ikke specielt begejstrede for det, siger formand for Sejlforeningen Vikingen, Carl Erik Juel Hansen til TV2 ØST.
- Dels fordi vi ikke kan få gæster ind i sundet, og dels fordi lokale sejlere ikke kan sejle ind og ud, tilføjer han og peger på, at august måned er en stor turistmåned for lystsejlads på sundet.
Efter at sejlrenden syd for broen sidste år blev opgraderet til at overholde gældende sejlerstandarder, forventer man i år et stort rykind sydfra, efter at tyske sejlbåde i en lang årrække har valgt Guldborg Sund fra. Og det er noget sejlklubberne ser frem til:
- De klubber, der ligger i området, er meget afhængige af gæstesejlere, som lægger indtægter i de sejlklubber, de besøger, siger sejlforeningsformanden.
Derudover har sejlklubberne på Guldborg Sund lagt planer for et større bådregatta, som afløser for Vegvisir Race. Også denne nystartede begivenhed står til at blive spoleret, hvis broen kun bliver åbnet fire gange på lørdage og søndage i august måned, sådan som Banedanmark har lagt op til:
- Vi har planlagt en meget stor kapsejlads sidst i august. Det er en stor trussel mod vores arrangement, at sejlere ikke kan komme sejlende til sydfra for at deltage, forklarer Carl Erik Juel Hansen, der også er formand for Guldborgsund Baltic Race.
Broåbninger for en kvart million
Ifølge en orientering til forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen fra transportminister Benny Engelbrecht (S), så er det i forbindelse med installationen af et nyt signalsystem på strækningen Orehoved-Nykøbing Falster-Rødby Færge nødvendigt at spærre for togtrafik i perioden 30. april til start august.
Herefter følger et arbejde på Frederik IX's bro, som fører jernbanen fra Falster til Lolland. Det arbejde betyder, at klapbroen fra 9. august til 31. august 2021 kun vil blive åbnet i weekenderne, fire gange i døgnet.
Fra 1. september til medio december 2021 vil klapbroen være lukket for alle gennemsejlinger.
- Løsningen er valgt, så der tages mest muligt hensyn til togpassagererne og projektets økonomi, men så det samtidigt vil være muligt for lystsejlerne efter skolernes sommerferie at sejle igennem på lørdage og søndage, står der i brevet fra transportministeren.
Heraf fremgår det også, at det koster projektet yderligere 250.000 kroner, at lade broen åbne i weekenderne i august i forbindelse med signalarbejdet.
Savner dialog
Hos Sejlforeningen Vikingen undrer det Carl Erik Juel Hansen, at Banedanmark vælger at bruge store ressourcer på at gennemføre signalarbejdet midt i sejlersæsonen.
- Vi ønsker, at man flyttede det en måned, så var man fri for nogen ulejlighed, siger han og peger på, at meget få sejlere benytter sig af klapbroen fra 1. september.
Heller ikke på borgmesterkontoret i Guldborgsund Kommune bliver Banedanmarks planer hilst velkommen.
- Vi kommer til at afsende et brev i morgen (fredag red.) til rette vedkommende (Banedanmark red.) omkring det her, og bede dem udsætte. Udover vi faktisk har et båd-ræs, som foregår sidst i august, så er det midt i turistsæsonen. Det er man nødt til at udsætte og lave det i efteråret, siger borgmester John Brædder (Guldborgsundlisten) til TV2 ØST.
Han er forundret over, at Banedanmark hverken har taget Guldborgsund Kommune eller sejlklubberne med på råd:
- Det er vanvittigt, at nu, hvor det er bestemt, at Frederik IX's bro fortsat skal kunne åbne (for sejlbåde red.), så starter man det første år med at lukke broen ned i turistsæsonen, siger borgmesteren og tilføjer:
- I de tal, vi arbejder med, kan vi se, der kommer flere sejlerturister end nogensinde i år.
Sender brev til Folketinget
Også det lokale folketingsmedlem af Socialdemokratiet, landdistrikts- og øordfører Lennart Damsbo-Andersen, mener, at transportministeren bør lytte på sejlernes ønsker:
- Det er prisen – når vi har en bro, der fremadrettet kan lukke op – at der i perioder bliver lukket på grund af byggeri. Men det må gøres så skånsomt som muligt, siger folketingsmedlemmet, der har orienteret ministeren om sejlernes interesser og "bedt ham lytte" på deres ønsker.
Foreningen Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune har i et forsøg på at påvirke beslutningen nu afsendt et brev til Folketingets Transportudvalg, hvori de gør opmærksom på væsentligheden af at kunne passere broen med sejlbåd i turistsæsonen.
Frederik IX's Bro blev indviet i 1963 som en del af Fugleflugtslinjen. Den 295 meter lange og fire meter høje bro er en kombineret vej- og jernbanebro. Broen er indrettet med en broklap, der tillader skibe med høj rigning at passere.
I december 2019 blev det foreslået af Sund & Bælt, at gøre broklappen fast, når broen i forbindelse med opgraderingen af jernbanen til Femern Bælt-forbindelsen udvides fra et til to spor. Det ville fremover kun tillade skibe lavere end fire meter at passere. Dette forslag blev stemt ned i forligskredsen i juni 2020.
Det ekstra spor på broen bygges på en parallel bro lige syd for den eksisterende bro og skal så klar inden 2029. Sporene indrettes til el-tog med køreledninger. I forbindelse med dette byggeri forventes klapbroen at være lukket i flere måneder. Hvornår dette byggeri indtræffer, er ifølge Banedanmark endnu ikke planlagt.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Banedanmark til denne artikel.