Kæmpestore maskiner har de seneste måneder arbejdet hårdt på at opgradere Sydbanen, så den er klar til den nye Femern-forbindelse til Tyskland.
Og noget af det mest omfattende arbejde på strækningen foretages lige nu på Eskilstrup Station, der bliver bygget totalt om ligesom der gøres plads til et ekstra togspor, der starter syd for byen og fortsætter mod Nykøbing Falster.
Siden 23. marts har arbejdet på banen betydet, at passagerer hen over Falster og Lolland, i stedet er sendt med erstatningsbusser gennem landskabet.
Arbejdet er nu inde i den afgørende fase – om en måned skal der nemlig igen køre tog på strækningen.
Fra den 4. juni kører der igen tog fra Nykøbing Falster, og fra den 11. juni kører der igen tog fra Rødby.
Arbejdet på Femern-banen er meget omfattende. Fem stationer skal helt eller delvist ombygges, og mere end 100 broer skal ændres eller rives ned for at skabe ekstra plads til køreledningerne over toget.
Ud over det andet arbejde, så skal der anlægges et ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby station. I første omgang går sporet dog kun til Nykøbing Falster, mens man afventer en tidsplan for byggeriet af Femern-forbindelsen.
Derudover skal der bygges ekstra spor ved Holeby, Orehoved og Glumsø.