Fra sin bolig i Sakskøbing begynder Lone Klitmøller hver morgen med et vigtigt opkald. Som kædeleder for en af Ældre Sagens telefonkæder er hun nemlig ansvarlig for at sætte dagens rundringning i gang.
- Det fungerer sådan, at jeg klokken 8.30 ringer til den første og snakker og hører, hvordan de har det. Så ringer den første til den næste, siger Lone Klitmøller.
Det betyder rigtig meget. Hvis nu jeg ligger og er syg eller er død, så kommer der nogen
Telefonkæden er et gratis tilbud for enlige ældre mennesker, der ønsker at blive ringet op hver morgen. Her er det så et andet medlem af Ældre Sagen, der ringer op. Derefter ringer vedkommende, der netop har modtaget et opkald, videre til den næste person på listen.
En daglig samtale har stor effekt
Ifølge Lone Klitmøller har et dagligt opkald og en kort snak med et andet menneske en positiv effekt, og bidrager til en øget tryghed for de mange ældre mennesker, der bor alene.
- De er måske bange og ensomme. De er jo enlige, og har måske ikke nogen lige i nærheden, de kan ringe til, siger hun.
I Sakskøbing findes der tre telefonkæder som i alt 32 ældre borgere er tilmeldt.
En af de borgere, der hver morgen modtager et opkald, er Bodil Petersen.
- Jeg blev opfordret af Lone Klitmøller til at blive medlem, da jeg mistede min mand. For at blive ringet op hver morgen og for, at der skulle foregå noget i min hverdag, siger hun.
Hvis telefonen ikke bliver taget
Georg Klitmøller, der er aktivitetsleder i Ældre Sagens lokalafdeling i Sakskøbing, peger på, at det skaber tryghed at vide, at der kommer nogen, hvis ikke man tager telefonen.
- De ved, at der er nogen, der ringer til dem og søger at få en kontakt med dem hver dag. Så de ikke ligger og er faldet – det kan jo sagtens ske, eller ligger og har fået en hjerneblødning og ikke kan gøre noget, siger han.
Når borgerne melder sig til, skal de give kontaktoplysninger på en person, der har en nøgle til deres hjem.
Hvis en person på telefonlisten ikke tager sin telefon i løbet af morgenens rundringning, bliver der taget kontakt til vedkommendes kontaktperson for at få adgang til hjemmet.
Sygdom og død opdages hurtigt
Og det var netop den tryghed, der fik Anni Frederiksen til at tilmelde sig telefonkæden.
- Det betyder rigtig meget. Hvis nu jeg ligger og er syg eller er død, så kommer der nogen. Det bliver jo sat i gang med det samme, hvis ikke jeg tager telefonen, fortæller Anni Frederiksen.
Som den sidste i telefonkæden, er det Anni Frederiksens daglige opgave at ringe tilbage til kædelederen Lone Klitmøller, for at afslutte dagens rundringning.
Ældre Sagen har mere end 154 telefonkæder i hele landet.