Uvejr sætter skub i 4.000 tons tungt brofag

Det sidste brofag, som giver fuld forbindelse på Storstrømsbroen, bliver hejst og sat på resten af broen i løbet af natten til søndag.

Faktisk var den oprindelige plan at vente lidt, men vejrprognoserne om voldsom storm op til nytår sætter skub i processen.

Derfor er flere ansatte på byggeriet af den nye Storstrømsbro blevet kaldt på arbejde for at kunne nå det, inden uvejret rammer Sydsjælland og Falster.

Det oplyser Christian Lemvigh, der er pressetalsmand for SBJV (Storstrøm Bridge Joint Venture), til TV2 ØST.

Se flere billeder fra arbejdet med at bygge Danmarks tredjestørste bro herunder.

Helt konkret er det 4.000 tons tunge brofag sent lørdag eftermiddag blevet fragtet med pram ud til Storstrømsbroen fra havnen på Masnedø.

Den proces varede i sig selv halvanden time, og så skulle brofaget hejses lige så stille og roligt op fra vandet, hvilket varer omkring fire timer.

Danmarks tredjestørste bro

  • Den nye Storstrømsbro blev vedtaget i Folketinget med trafikaftalen af 21. marts 2013.

  • Første spadestik blev taget 27. september 2018.

  • Byggeriet af den nye Storstrømsbro beløber sig til 4,3 milliarder kroner i 2023-priser. Denne pris omfatter også nedrivning af den gamle bro.

  • EU støtter projektet med op til 425 millioner kroner.

  • Broen bliver 3.832 meter lang, og bliver dermed den tredjelængste bro inden for Danmarks grænser næstefter Øst- og Vestbroen på Storebælt, som er henholdsvis 6,8 og 6,6 kilometer lange. Øresundsbroen, der kun er halvt dansk, er længere med sine næsten 8 kilometer.

  • Den nye Storstrømsbro indrettes med to jernbanespor, en ni meter bred landevej samt en 2,5 meter bred sti for gående og cyklende.

  • Broen skulle oprindeligt have været klar til biltrafik i 2022 og tog i 2023, men ventes nu klar for biler i 2025 og tog i 2027.

  • Den gamle Storstrømsbro, som skal rives ned, når den nye er færdig, er fra 1937. Den var med sine 3,2 kilometer fra kyst til kyst Europas længste bro gennem 28 år.

I løbet søndag eftermiddag ventes det sidste brofag at blive fuldt monteret. 

På den måde undgår brobyggerne også den værste storm og de værste bølger.

Læs også
Stor milepæl på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro - nu monteres de første strenge
Læs også
Stor milepæl på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro - nu monteres de første strenge

Når brofaget på cirka 60 meter bliver monteret, betyder det, at der kommer til at være fuld forbindelse mellem Sjælland og Falster.

Broen forventes at være køreklar en gang i 2027.

I TV2 ØSTs serie Vi bygger forbindelsen følger vi arbejdet og det store byggeri omkring Femern og den nye Storstrømsbro.

Se det seneste afsnit om en af de store milepæle ved Storstrømsbroen lige her.


Nyhedsoverblik