Anna er dimitteret fra ordblindeklasse: - Det har været ok at være ordblind

I folkeskolen så Anna Hørlyck-Kruse sin ordblindhed som en svaghed. I gymnasiet har hun mødt venner at spejle sig i og har afsluttet tiden med et snit, hun er stolt af.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Jeg tror, at mange unge i gymnasiet går rundt med svagheder. Det handler om at få den rigtige hjælp og arbejde med det.

Ordene er Anna Hørlyck-Kruses. 19 år, ordblind og nyudklækket student fra Stenhus Gymnasium i Holbæk med et snit på 9,6. Fuld af glæde, fuld af stolthed – og denne lørdag meget træt efter at have kørt vognkørsel hele fredagen.

- Puh, det var noget af en fest med glade unge mennesker. Det var dejligt at være sammen og lige nyde den sidste tid. Det var en god afslutning.

I hendes to år på gymnasiet har hun gået i en særlig ordblindeklasse på HF-linjen på Stenhus Gymnasium. Her tager undervisningen højde for ordblindes udfordringer med at læse, stave og udtale ord.

quote I ordblindeklassen var det ikke unormalt, ikke et tabu

Anna Hørlyck-Kruse, student

Eleverne får teksterne scannet ind på en scanner og læst op og kan få adgang til et program til diktering samt længere tid til prøver og større opgaver. Der er tilknyttet en ordblindelærer, som hjælper og vejleder eleverne, mens en ekstra engelsklærer støtter eleverne, som grundet ordblindheden har sværere ved at lære et fremmedsprog.

Klassen er den første af sin slags på det holbækske gymnasium. 25 elever, hvoraf ni er ordblinde, dimitterer i år.

- Vi har oprettet den, da mange hensyn skal tages i forhold til at tilrettelægge undervisningen, og også for at gøre op med tabuet om at være ordblind. Her kan man tale åbent om det og arbejde med det, siger skolens vicerektor, Peter Fink.

Studenterne fra Midtsjællands Gymnasium i Haslev sagde fredag farvel til tre års gymnasietid, som har været stærkt præget af coronarestriktioner.

Brød tabuet

Anna Hørlyck-Kruse er ordblind i mild grad. Hun læser almindeligt, det hele hopper ikke rundt på linjerne, som hun siger. Hendes problem er at stave og udtale ord, hører slutendelserne.

Hun blev erklæret ordblind i 4. klasse og var i hendes folkeskoletid præget af ikke at møde ligesindede og derfor synes, det var en svaghed at være ordblind. Hun manglede det rum, som hun oplevede at træde ind i, da hun begyndte i ordblindeklassen.

- I ordblindeklassen var det ikke unormalt, ikke et tabu. Vi italesatte det og har været i et rum, hvor det har været OK at være ordblind, og hvor det har været trygt at spørge, hvordan man lige staver til det og det ord. Havde jeg ikke været i den klasse, men i en normal gymnasieklasse, havde jeg ikke fået den hjælp, og så havde jeg formodentlig ikke klaret mig så godt, som jeg har gjort, siger hun.

Læs også
Mikkel skiftede til en specialklasse, da han mødte muren - nu er han student
Læs også
Mikkel skiftede til en specialklasse, da han mødte muren - nu er han student

Helt efter bogen skal de næste dage gå med studenterfester i venners og klassekammeraters lag, og når euforien har lagt sig, og hverdagen melder sig på banen, håber hun at få et arbejde som lærervikar.

- Jeg har taget et sabbatår og håber at blive vikar på en skole, da jeg ikke lige ved, hvad jeg vil læse videre til. Og så tænker jeg, at jeg om et halvt år skal på højskole. Jeg vil gerne lige ud at mærke friheden i lidt tid.

Hvad tror du, friheden kan for dig?

- Finde mere ud af, hvad jeg kunne tænke mig. Det håber jeg, siger Anna Hørlyck-Kruse.


Nyhedsoverblik