I omkring 860 år lå det begravet i sand og silt i Lammefjorden. Men fra 2024 kan et helt særligt fartøj opleves på Holbæk Museum.
Sådan lyder håbet hos Museum Vestsjælland, efter at Fonden til Fordel for Holbæk Museum har givet en rekordstor donation på 513.000 kroner.
Den har været enormt manøvredygtig
Pengene skal gå til, at "Gislingebåden", som blev fundet i 1993, bliver vist frem og formidlet i en helt ny udstilling på Holbæk Museum i 2024. En båd, museet kalder "vikingetidens sidste skib".
– Vi er meget taknemmelige for fondens støtte, som skal gøre det muligt for os at udstille dette helt særlige skib og dermed sætte fokus på den maritime kulturarv og vikingetiden omkring Holbæk, siger Eskil Vagn Olsen, direktør ved Museum Vestsjælland.
Resterne af "Gislingebåden" blev fundet, da man i 1993 var i gang med drænarbejde ved Gislinge 12 kilometer nordvest for Holbæk.
Området ligger i den inddæmmede Lammefjord, som i dag er landbrugsområde, men som før inddæmningen i 1870'erne var en del af et stort fjordområde forbundet med Isefjorden. Båden var ikke sunket, men blev formentlig efterladt på lavt vand, da den var udtjent.
Mast og rig på skibet blev ikke fundet, men skibet vakte opsigt, fordi selve skroget var forholdsvist intakt. Netop det gør Gislingebåden helt unik, forklarer Eskil Vang Olsen, fordi næsten ingen andre skibe fra den tid er sluppet så godt fra tidens tand.
En hverdagsbåd
Gislingebåden er formentlig bygget omkring år 1130 - nogle år efter 1066, hvor historikere og arkæologer typisk vil sige, at vikingetiden sluttede. Men båden er bygget helt efter vikingetidens forskrifter som en såkaldt klinkbygget båd, og derfor er den blevet brugt som skabelon for, hvordan man laver klinkbyggede både i hele verden - blandt andet på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Samtidig fortæller Gislingebåden en anden historie end mange andre skibe og både fra sin tid.
- Vi kender jo alle de skibe, der har sejlet til England og andre steder med plyndrende vikinger. Gislingebåden fortæller en helt anden historie, fordi den er brugt som hverdagsbåd, der har transporteret mennesker og varer rundt, forklarer Eskil Vagn Olsen.
1100-tallets danmarkskort ligner langt fra det Danmark, vi kender i dag. Blandt andet var Sjælland - og resten af Danmark - fyldt med moser, krat og skove, der gjorde transport ad landvejen meget besværligt. I stedet var det vandet, der udgjorde datidens motorveje.
- Den har kun stukket 25 centimeter ned i vandet, så den har været enormt manøvredygtig og kunne komme langt op i åløbene, forklarer direktøren.
Båden var 7,7 meter lang og 1,5 meter bred med en lasteevne på omkring et ton, hvilket svarer til for eksempel fire mænd og ti får.
Bygget til datidens motorveje
Fordi båden er så velbevaret giver den et særligt indblik i datidens barske hverdagsliv på fjordene.
- Vi regner med, at den har sejlet i omkring 50 år, og der er tydelige tegn på, at den er slæbt op på land mange gange. Man kan også se, at den er lappet mange gange undervejs med gran- og fyrretræ, eller hvad man nu lige har haft at arbejde med, forklarer Eskil Vagn Olsen.
Den nordiske kultur omkring de særlige klinkbyggede både er optaget på UNESCOs liste over såkaldt "umistelig immateriel kulturarv", og netop i Holbæk har man lavet en særlig havn for historiske og bevaringsværdige træskibe.
Derfor er man i Fonden til Fordel for Holbæk Museum glad for at kunne hjælpe udstillingen af båden på vej med donationen på 513.000 kroner.
– Skibet kan fortælle om forbindelsen fra vikingetid til tidlig middelalder, om forbindelser i datidens Isefjord, og i nutiden kan den skabe forbindelse mellem de mange maritime aktiviteter i Holbæk Havn og det fine gamle museum i bymidten, siger forperson Lene Floris.
Båden befinder sig lige nu på Nationalmuseets bevaringsafdeling i Brede ved Lyngby.
Museet er ikke helt i mål med at skaffe midler til udstillingen af Gislingebåden, men forventer at kunne åbne den i foråret 2024.