EU-regler spænder ben for grøn omstilling - færge må købe nye dieselmotorer

Michael Kousted var klar til at bruge et tocifret millionbeløb på elmotorer til den 45 år gamle færge Karen Orø. Men et nyt sæt EU-regler står i vejen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Stod det til Michael Kousted, ville passagererne om bord på færgen Karen Orø snart kunne nyde turen på bæredygtig vis.

De seneste fire år har rederiet Østre Færge A/S arbejdet for at få færgen, der forbinder Orø med Sjælland, elektrificeret.

quote Vi havde håbet, at man som i de andre nordiske lande havde valgt at have et national regelsæt

Michael Kousted, direktør, Østre Færge A/S

- Vi ville gerne have haft to elmotorer i, som var forbundet til land via et langt kabel – som på en støvsuger – direkte ind til land og de fem vindmøller, siger Michael Kousted og tilføjer:

- Det ville gøre os helt grønne hele vejen igennem.

Men direktøren i Østre Færge A/S er løbet ind i et problem. For Søfartsstyrelsen har ikke villet forhåndsgodkende projektet.

- Der er det sådan, at hvis man kommer med et projekt, hvor færgen ombygges væsentlig, så skal man opfylde nogle nye EU-regler, siger Michael Kousted.

Karen Orø er bygget på B&W Værftet i 1979. Nu bliver de 45 år gamle dieselmotorer udskiftet med nye, som kører på dieselolie, der er lavet på naturgas, som er renere end almindelig dieselolie.
Karen Orø er bygget på B&W Værftet i 1979. Nu bliver de 45 år gamle dieselmotorer udskiftet med nye, som kører på dieselolie, der er lavet på naturgas, som er renere end almindelig dieselolie. Foto: Martin Otto - TV2 ØST

Kousted henviser til bekendtgørelsen af 17. september 2021 med den mundrette titel Bekendtgørelse om skibes bygning og udstyr m.v., passagerskibe i national fart.

Her har Danmark i modsætning til andre EU-lande ikke benyttet sig af muligheden for at afvige EU-reglerne og lave et sæt lokale regler.

- Vi havde håbet, at man som i de andre nordiske lande havde valgt at have et national regelsæt, siger han.

Investerer i nye dieselmotorer

De nye danske regler giver således ikke samme mulighed for dispensation som tidligere, og det betyder, at den 45 år gamle kabelfærge ved en omlægning til eldrift skulle undergå en betydelig ombygning, hvis den skulle opfylde reglerne.

quote Vi sejler 650 meter, det er nærmest at betragte som en havnerundfart

Michael Kousted, direktør, Østre Færge A/S

- Det betyder, vi skulle have dobbeltskrog, bovport, der skulle sikre mod høje bølger, dobbelt sprinkleranlæg og otte toiletter. En masse ting, som ikke er teknisk muligt på den eksisterende færge.

Ifølge Michael Kousted er flere af kravene skudt helt forbi - for overfarten tager kun omkring seks minutter.

- Vi sejler 650 meter, det er nærmest at betragte som en havnerundfart. Selvfølgelig skal der være redningsveste og sikkerhedsudstyr om bord, men dobbeltskrog? Vi sejler den samme rute frem og tilbage langs et kabel. Vi går ikke på grund. Og bovport mod bølger? Det kommer ikke til at ske her, lyder det fra direktøren.

Karen Orø har en kapacitet på 40 personbiler og 200 passagerer.
Karen Orø har en kapacitet på 40 personbiler og 200 passagerer. Foto: Martin Otto - TV2 ØST

Han understreger, at reglerne er vigtige, når det drejer sig om sejlads i det åbne farvand.

- Men her er risikoen minimal.

- Så nu går vi en anden vej og får sat nye dieselmotorer i, siger Michael Kousted.

Og der er ingen vej uden om, som reglerne er i dag. Det forklarer salgschef og skibsdesigner Anders Ørgård, der er medejer af den rådgivende ingeniørvirksomhed OSK Design.

- Det er generelt sådan, at når vi får nye regler i Europa, så skal færger, der bygges om, opfylde de regler, som gælder på tidspunktet for ombygningen, forklarer han.

quote Det her skriger jo til himlen

Susie Jessen (DD), politisk ordfører

Og at skifte fra dieselmotorer til elmotorer er i langt de fleste tilfælde at betragte som en væsentlig ombygning.

- Det er, ligesom man kender fra huse – når man bygger om i et hus, så skal brandsikring og alt muligt andet også opfylde de nye regler.

Danmarks første elfærge

Det er bare to år siden, at Danmark fik sin første elektriske færge, som er drevet på strøm fra land. I det østlige Jylland sejler der således en færge med teknologi meget lig den, som Michael Kousted var parat til at bruge 12-13 millioner kroner på at få.

- Det er samme princip, som vi skulle gøre brug af, siger han.

Det drejer sig om færgen ved Udbyhøj, der overgik til strøm i 2022.

Den store kabeltromle på Udbyhøjfærgen holder det 350 meter lange kabel, som leverer strøm til turen tværs over Randers Fjord.
Den store kabeltromle på Udbyhøjfærgen holder det 350 meter lange kabel, som leverer strøm til turen tværs over Randers Fjord. Foto: TV2 Østjylland

Udbyhøj blev ombygget året forinden, og projektet er dermed godkendt inden de nye EU-regler trådte i kraft.

Og det er ifølge Anders Ørgård fra OSK Design af væsentlig betydning, når man skal forstå, hvorfor den lille færge over Randers Fjord ikke blev mødt af de samme krav, som Michael Kousted nu er blevet præsenteret for.

- Der er kommet nye regler i perioden mellem Udbyhøj-overfarten blev ombygget til nu, hvor Orøfærgen prøver at få godkendt en ombygning. Og så er det klart, at de to skibsombygninger er omfattet af forskellige regelsæt, siger han.

Spørgsmål til ministeren

TV2 ØST har rettet henvendelse til både Søfartsstyrelsen og Erhvervsministeriet med spørgsmål til den danske implementering af EU-reglerne, men det har ikke været muligt at få et interview.

Politisk ordfører Susie Jessen (DD) har sendt spørgsmål til erhvervsministeren om sagen med Orøfærgen, som hun mener, "skriger til himlen".
Politisk ordfører Susie Jessen (DD) har sendt spørgsmål til erhvervsministeren om sagen med Orøfærgen, som hun mener, "skriger til himlen". Foto: Caroline Thomsen - TV2 ØST

Men står det til Danmarksdemokraterne, bør der gøres noget.

Politisk ordfører Susie Jessen har derfor sendt et spørgsmål til erhvervsministeren.

Læs også
Kommuner og rederier vil gøre færger klimavenlige for over en milliard kroner
Læs også
Kommuner og rederier vil gøre færger klimavenlige for over en milliard kroner

- Sagen fra Orø er bare et eksempel på, at der sidder nogen på de bonede gulve i EU og får nogle gode idéer, men når idéerne bliver til virkelighed, tænker de fleste af os, det er gak, det der foregår, siger hun og tilføjer:

- Derfor synes jeg, det er vigtigt, ministeren bliver stillet til ansvar for, om vi kan gøre det her på en anden måde.

Ifølge Susie Jessen bør man se i retning af muligheden for dispensation.

- I Danmark har vi en tendens til, at vi måske er lidt for meget duksene i klassen, når det gælder om at implementere de her ting. Vi har set, at Sverige og Finland har søgt nogle omveje, hvor der kan gives dispensation. Og det synes jeg også, vi skal tage at se på.

- For det her skriger jo til himlen. 


Nyhedsoverblik