Der saves og bankes på Holbæk Havn, hvor det store træskib Hawila gennemgår en større renovering. Siden årets begyndelse har frivillige ildsjæle været i gang med det omfattende projekt.
Hawila trænger nemlig til en kærlig hånd efter mange år på havet, og har ikke været ude at sejle siden 2017.
- Der er travlt på skibet, vi er i fuld gang med en hel masse ting blandt andet at skære træ ud til nye spanter (træstykker der afstiver skroget, red.) til båden, siger Johan Beck, er er frivilligkoordinator og bestyrelsesmedlem på Hawila.
Det er folk fra hele Europa, der hjælper med projektet. Lige nu er der tyve frivillige med ni forskellige nationaliteter, der er i gang med at rive ned og bygge op igen på træskibets forreste del.
- Det er virkelig interessant at være med i projektet, fordi der er mange mennesker. En masse bådebyggere, men også folk der ikke er uddannede, som er her for at lære faget. Vi bor sammen og lærer af hinanden, det er rigtig interessant, siger Tom Lamoureux, der er frivillig på Hawila.
Jasmine Jolliog, der også er frivillig, er enig.
- Jeg kan godt lide, at det er et mix af forskellige verdener og mennesker fra hele Europa, og vi har alle den samme mission, siger hun.
Nogle af verdens bedste bådebyggere
Senest har Hawila Project fået nogle af verdens bedste bådebyggere med ombord, for på pladsen ved siden af i Holbæk Havn ligger skibet Swallow, hvor besætningen har bygget skibet selv, og de hjælper nu til på Hawila.
- De har mange års erfaring med skibsbyggeri, og de kan bare deres kram, og det er virkelig en stor hjælp for os, at de vil komme og hjælpe og guide os her, siger Johan Beck og fortsætter.
- Det ville tage meget længere tid, og det ville ikke blive gjort ligeså godt, hvis ikke de var her. De har de rigtige kompetencer, som vi har brug for.
De frivillige på Hawila regner med, at skibet er klar til at krydse Atlanten til december næste år.
Hawila er en norsk 32 meter lang to-mastet trægalease bygget i 1935. Skibet blev brugt som isfragtskib mellem Norge og Sverige indtil slutningen af 1950’erne. Efter isforretnings sammenbrud blev skibet efterladt i en svensk havn indtil 1979.
Senere blev det ombygget som sejltræningsfartøj af en gruppe unge lærere fra den svenske Öckerö og begyndte at sejle med skolebørn frem til 2008. Hawila blev derefter solgt til en privat ejer, der brugte skibet som lystfartøj til korte ture i Østersøen.