Lokalforeninger frygter, at ny ordning vil blive misbrugt

Fra 1. juli er fire småøer blevet fritaget for taxiloven. Lokalforeningerne frygter, at ordningen kan blive misbrugt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er flere år siden, at der sidst er set taxier på Orø, fordi forretningen ikke var rentabel.

Nu er der måske fundet en løsning på problemet.

Fra 1. juli 2024 er fire små øer, heriblandt Orø, nemlig blevet fritaget for taxiloven.

Det betyder, at alle nu frit kan tage imod betaling for at fragte passagerer rundt uden krav om taxameter og sædeføler, der er påkrævet i resten af Danmark.

- Jeg synes, det er en god idé, lyder det fra Paul Felber, der bor på Orø.

Paul Felber hilser den nye ordning om fri taxikørsel på Orø velkommen.
Paul Felber hilser den nye ordning om fri taxikørsel på Orø velkommen. Foto: August Tærsker Høgh - TV2 ØST - Arkivfoto

Og det er han ikke ene om at synes.

Anlise Jansen fra Bybjerg på Orø benytter færgen mellem øen og fastlandet flere gange om måneden – for eksempel når hun skal til fysioterapeut eller fodlæge. Turen til færgen er dog lang, når man er dårligt gående.

- Jeg har et dårligt knæ og et dårligt ben, og så er jeg begyndt at have dårlig hofte. Så jeg skal altid gå i god tid og håbe på, at jeg når færgen, siger hun.

Derfor er muligheden for at hoppe ind i en privat taxi indbydende for Anlise Jansen. 

Anlise Jansen er dårligt gående og har derfor brug for kørsel, når hun skal til og fra færgen til Holbæk.
Anlise Jansen er dårligt gående og har derfor brug for kørsel, når hun skal til og fra færgen til Holbæk. Foto: August Tærsker Høgh - TV2 ØST - Arkivfoto

Savner klare rammer

Idéen bakkes op af øens lokale foreninger.

- Nu, hvor vi ikke kan få offentlig befordring, og det ikke kan betale sig for et taxaselskab at være her, synes vi, at det her er en god idé, siger Simon Drost, formand for Orø Lokalforum.

Hos lokalforeningerne havde man dog håbet på, at der med ordningen fulgte nogle klare rammer for kørslen.

- Som det er nu, så er der faktisk lagt op til, at en fremmed uden for øen kan komme ind og køre taxakørsel herinde, og det var vel ikke meningen?, siger Mogens Johansson, formand for Orø Beboerforening.

Mogens Johansson, formand for Orø Beboerforening, efterlyser klare rammer for ordningen.
Mogens Johansson, formand for Orø Beboerforening, efterlyser klare rammer for ordningen. Foto: August Tærsker Høgh - TV2 ØST - Arkivfoto

Også Simon Drost mener, at der er behov for regulering på området.

- Det skal reguleres, hvem der kører, hvornår de kører, hvad det koster at køre og så videre og så videre, slår han fast.

Frygter at ordningen bliver misbrugt

Frygten i lokalforeningerne er, at ordningen ender med at blive misbrugt.

- I tilfælde af at der sker et eller andet, så skal vi vide, hvem det er, der har haft gamle fru Hansen med i bilen, siger Simon Drost.

Hjemme hos Anlise Jansen fylder først og fremmest et mere lavpraktisk problem.

Hun ved nemlig slet ikke, hvordan hun skal få fat i en taxi, efter den nye ordning er trådt i kraft.

- Nu skal jeg for eksempel til Holbæk i morgen, og så skal jeg jo vide, hvem jeg skal have fat i. Ellers må jeg jo gå derned, siger hun.

Udover Orø er også Endelave, Hjarnø og Bågø i Lillebælt blevet fritaget fra taxiloven.


Nyhedsoverblik