Naboer misser støjskærme langs ny motorvej

Vejdirektoratet har været nødt til at spare på planerne om at opføre den 3. etape af Kalundborg-motorvejen. Det koster Jyderup et ønsket støjværn.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Vi har brug for de støjskærme allerede nu. Det bliver kun et større problem, når den færdige motorvej åbner.

Sådan siger Preben Gajhede, der bor i Elmegården, der ligger lige ud til Rute 23, motortrafikvejen Skovvejen.

Og det var egentlig en del af planerne, at der skulle bygges støjværn langs Jyderup, når vejen blev opgraderet til en motorvej som et led i byggeriet af tredje etape af Kalundborgmotorvejen. 

Det 23 kilometer lange infrastrukturprojekt er imidlertid løbet ind i problemer med økonomien og er blevet revideret, oplyser Vejdirektoratet, der har sendt den nye plan i høring.

Kalundborgmotorvejens første, anden og tredje etape.
Kalundborgmotorvejens første, anden og tredje etape. Foto: Lonni Haugaard (grafik)

På grund af de stigende priser har Vejdirektoratet i den nye plan gennemført en række sparetiltag i byggeriet. 

Et af dem er, at en del af den nuværende motortrafikvej ikke opgraderes til en motorvej, men i stedet fortsat vil være en firesporet motortrafikvej med en hastighedsbegrænsning på 90 kilometer i timen. 

Spareinitiativer i projektet

  • Mellem Jyderup Øst og Bjergsted ombygges ikke til motorvej, men fortsætter som motortrafikvej.  I dag er der fire spor og der må køres 90 km/t.

  • Støjskærme i Jyderup bygges ikke

  • Støjskærme i Tornved bygges ikke

  • Nødspor laves i grus og ikke asfalt på flere strækninger.

  • En planlagt rasteplads mellem Jyderup og Mørkøv bygges ikke.

Det gælder blandt andet den del af vejen, der går igennem Jyderup. Samtidig droppes planerne om at opføre støjafskærmning i Jyderup og Tornved. 

Til gengæld kan Jyderup få lov til at beholde den af- og tilkørselsrampe, der ligger midt i byen i dag.

Støjskærme er nødvendige

For en del borgere i Jyderup er det dog et stort tab, at støjskærmene droppes. Og det kommer meget bag på dem, at Vejdirektoratet har valgt den løsning. 

- Det er et enormt problem for os naboer. Allerede i dag er støjen et stort problem. Helt tilbage i 2016 gik tre grundejerforeninger derfor sammen, og skrev til Vejdirektoratet om støjen - og lige siden har vi kæmpet for at få støjværn op, siger Preben Gajhede.

Læs også
Borgmester og Novo Nordisk jubler over motorvej til Kalundborg
Læs også
Borgmester og Novo Nordisk jubler over motorvej til Kalundborg

Han var dengang formand for den ene af grundejerforeningerne, og selvom han ikke længere sidder på posten, så er han stadig foreningernes mand i kampen for støjværn.

- Vejdirektoratet vurderer, at støjskærmene skal være syv meter høje og gå over en lang strækning igennem byen for at dæmpe støjen. Og det viser jo bare, hvor svært det er at kæmpe imod larmen, siger han.

Preben Gajhede er tidligere formand for en af grundejerforeningerne langs Rute 23 gennem Jyderup.
Preben Gajhede er tidligere formand for en af grundejerforeningerne langs Rute 23 gennem Jyderup. Foto: Privatfoto/ Jakob Dall/Ritzau Scanpix

Selvom hastigheden på strækningen forbi foreningens grunde i den nye plan ikke hæves fra de nuværende 90 kilometer i timen, så forventer Vejdirektoratet, at trafikmængden på vejen frem til 2040 vil øges med 45 procent omkring Jyderup. Og det skræmmer Preben Gajhede.

- Vi forventer en stor stigning i den støjmængde, som vi udsættes for. Der kommer meget mere trafik på vejen, og selvfølgelig forventer vi også, at det giver mere støj, siger han.

Læs også
Naboernes bøn er blevet hørt: Nu laves der støjskærm ved motorvej
Læs også
Naboernes bøn er blevet hørt: Nu laves der støjskærm ved motorvej

Han lover, at naboerne fortsat vil kæmpe for at støjværnene kommer op.

- Ja, det kan jeg love dig for. Vi er helt oppe på dupperne. Vi vil skrive høringssvar og være meget synlige i debatten. Det er virkelig et problem, at de støjskærme ikke kommer, siger han.

Byrådsmedlem jubler

Chokket over ramperne deles dog ikke af det lokale, konservative medlem af byrådet i Holbæk Kommune, Stampe Duus.

Han er modsat de direkte naboer i grundejerforeningen begejstret for spareplanerne fra Vejdirektoratet.

- Det er ikke ofte, at jeg jubler, når der ikke er penge nok i et projekt. Men det er tilfældet her. Når Vejdirektoratet ikke vil omdanne vejstykket igennem Jyderup, så får vi lov til at beholde de to ramper ned til Skovvejen, som vi har i byen - og det er simpelthen rigtig godt nyt for Jyderup, siger han.

Sådan så det ud, da den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) i 2017 tog første spadestik til Kalundborgmotorvejen.
Sådan så det ud, da den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) i 2017 tog første spadestik til Kalundborgmotorvejen. Foto: Line Strand - TV ØST

Han har været meget betænkelig over, at motorvejsplanen ville betyde, at der kun ville være ramper på hver side af Jyderup, og at trafikken ind til byens midte derfor ville gå ind igennem de mindre veje i byen. 

Han har derfor politisk kæmpet for ramperne i byens midte.

- Jyderup er i dag orienteret ud mod Skovvejen rent trafikalt. Planerne ville sende tunge lastbiler ind ad små veje og direkte hen over byens torv. I den forbindelse er det for mig meget let at acceptere, at støjskærmene kommer til at vente, mens vi omvendt får lov at beholde ramperne, siger han.

Læs også
Lokale virksomheder: Der mangler 30 kilometer af motorvejen
Læs også
Lokale virksomheder: Der mangler 30 kilometer af motorvejen

Stampe Duus peger på, at støjskærme kan sættes op senere, hvis det viser sig at være nødvendigt.

- Jeg bor selv mindre end 300 meter fra Skovvejen og kan også høre trafikken. Men hastigheden øges ikke på vejen, så jeg tror ikke, problemet bliver så stort, som for eksempel naboerne i Elmegården frygter. Men for mig er det vigtigst, at trafikken i Jyderup ikke sendes ud på de små veje. Det er også et spørgsmål om trafiksikkerhed, siger han.

Dropper asfalt og rasteplads

Ud over at en del af motorvejsstykket droppes og forbliver en motortrafikvej, så indebærer spareplanen også, at vejens nødspor på en del af strækningen laves i grus fremfor asfalt, og så dropper man en planlagt rasteplads.

Den reviderede plan for byggeriet af tredje etape af Kalundborgmotorvejen er nu sendt i høring. Høringen strækker sig frem til den 16. juni 2023.

Den tredje etape på 23 kilometer af Rute 23 Kalundborgmotorvejen ventes at komme til at koste 2,1 milliarder kroner. Byggeriet starter i 2025.

Du kan læse mere om planerne på Vejdirektoratets hjemmeside.


Nyhedsoverblik