- Jeg bliver superfrustreret på alle borgernes vegne, det er sådan noget, der bare skal være i orden.
Sådan reagerer Holbæk Kommunes borgmester Christina Krzyrosiak Hansen (S), efter hun i går aftes så TV2 ØSTs indslag om 9-årige Lau Armand Nielsen, der seks gange siden august ikke har kunnet komme med toget fra Gislinge til Holbæk, fordi toget har været for fyldt.
Odsherredsbanen kører mellem Nykøbing Sjælland og Holbæk Station, og pladsproblemet opstår de dage, hvor toget kun kører med ét vognsæt og ikke to.
Det dur ikke, at små børn ikke kan komme i skole. Det forventer jeg, at regionen får styr på
Thomas Adelskov (S), der er borgmester i Odsherred Kommune, blev ligesom Christina Krzyrosiak Hansen frustreret over, at servicen på Odsherredsbanen ikke fungerer.
- For godt halvandet år siden flyttede man de tog, vi havde, ned til den nye Køgebane. Vi blev lovet, at de tog, der kom til Odsherredsbanen, ville køre fint, og at der ville være rigeligt af dem. Det viser sig nu ikke at være rigtigt, og det er simpelthen ikke acceptabelt, siger Thomas Adelskov.
Ifølge Odsherred Kommunes borgmester er Odsherredsbanen en vigtig strækning for mange borgere i kommunen, derfor vil han have problemet løst hurtigst muligt.
- Der er rigtig mange borgere fra Odsherred, der bruger den her strækning til at pendle til og fra arbejde. Der er flere passagerer, der pendler på Odsherredsbanen end for eksempel mellem Holbæk og Kalundborg, så det er en rigtig stærk trafikeret hovedfærdselsåre for borgerne i Odsherred, siger Thomas Adelskov.
Bekymret for fravalg af kollektivtrafik
Odsherredbanen er ligeledes vigtig for Holbæk Kommune, derfor vil Christina Krzyrosiak Hansen rette henvendelse til Thomas Adelskov for at de sammen kan henvende sig til Region Sjælland, der står for driften af banen.
- Det dur ikke, at små børn ikke kan komme i skole. Det forventer jeg, at regionen får styr på, siger Christina Krzyrosiak Hansen.
Problemerne med Odsherredsbanen er, ligesom for de to borgmestre, ny viden for Felex Pedersen (S), der er regionsrådsmedlem og medlem af Udvalget for Regionsudvikling i Region Sjælland.
Han er bekymret for, om borgerne vil begynde at fravælge den kollektive trafik på baggrund af de mange problemer. Derfor vil han presse på for at finde en løsning, og har nu taget fat i Lokaltog, der delvis er ejet af Movia.
- Jeg har fået et svar på, at de (Movia, red.) har modtaget mine spørgsmål, men det er så omfattende, det jeg spørger om, at der godt kan gå et stykke tid, før de svarer. Jeg har spurgt om, hvor mange tog, der har kørt forbi stationer uden at samle folk op, og hvorfor der ikke er flere togsæt på om morgenen i myldretidstrafikken, siger Felex Pedersen.
Kede af situationen
Movia er hovedaktionær i Lokaltog A/S, og det er Movia, der har tilsynspligten med Lokaltog A/S.
I et skriftlige svar til TV2 ØST skriver driftsdirektøren hos Lokaltog Mie Rajcic:
- Vi er utroligt kede af, at vores kunder har oplevet at blive efterladt på perronen. Det gælder ikke mindst børn, der af den grund, er kommet for sent i skole. Det er ikke den kundeservice, vi gerne vil levere.
Derudover forklarer Lokaltog, at de siden sommerferien på en række afgange har været tvunget til kun at køre med et togsæt i stedet for to, da det andet togsæt ikke var i orden.
Derfor vil Lokaltog nu indsætte togbusser, der stopper ved alle stationer de dage, hvor de er nødt til at køre med ét vognsæt i stedet for to.
Læs hele Lokaltogs skriftlige svar her:
Vi er utroligt kede af, at vores kunder har oplevet at blive efterladt på perronen. Det gælder ikke mindst børn, der, af den grund, er kommet for sent i skole.
Det er ikke den kundeservice, vi gerne vil levere. Vi har desværre, efter skolernes sommerferie på en række morgenafgange, været tvunget til kun at køre med et togsæt i stedet for to, da det andet togsæt ikke var i orden.
Vi har i stedet indsat togbusser direkte fra Svinninge til Holbæk, og derfor har kunderne på de øvrige stationer desværre ikke haft det tilbud. Det er ikke godt nok, og fra dags dato vil alle stationer blive betjent af togbusser, når de i disse ekstraordinære situationer indsættes.
Vi vil gerne endnu en gang beklage over for vores kunder de gener, den manglende kapacitet har medført.
Vi har heldigvis en klar forventning om, at vi er på den anden siden af udfordringerne med materiellet og derfor kan køre normal drift med togsæt, som vi plejer.