Se billederne - station fejrer 50 års jubilæum

Snart kan rejsende på Holbæk Station vinke farvel til stationsbygningerne, som vi kender dem i dag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Fredag den 4. oktober i år er det præcist 50 år siden tog og rutebilsstationen i Holbæk blev indviet.

Det skriver Holbæk Stadsarkiv på Facebook. 

Den nye station blev dengang fejret med en stor 'borgerfest', hvor Sjællands Tidende og Holbæk Amts Venstreblad var til stede for at dokumentere begivenheden.

Den store stationsindvielse den 4. oktober 1974 fandt sted om formiddagen på rutebilstationens område. Som det ses, deltog mange holbækkere i begivenheden – og var nok også lokket dertil på grund af gratis mad og drikkevarer, som her ses blive udleveret ved holdepladserne.
Den store stationsindvielse den 4. oktober 1974 fandt sted om formiddagen på rutebilstationens område. Som det ses, deltog mange holbækkere i begivenheden – og var nok også lokket dertil på grund af gratis mad og drikkevarer, som her ses blive udleveret ved holdepladserne. Foto: Chr. Mikkelsen, Holbæk Amts Venstreblad & Holbæk Stadsarkiv

100 år tidligere i 1874 var jernbanen kommet til Holbæk, hvilket fik enorm betydning for byen og blev startskuddet til industrialiseringen skriver Stadsarkviet videre. 

Men med den nye station fik byen endnu en ny start, siger Andreas Skov, der er stadsarkivar hos Holbæk Stadsarkiv.

461939280_952778126891558_1976081167027198263_n
Foto: Chr. Mikkelsen, Holbæk Amts Venstreblad & Holbæk Stadsarkiv.

- Den var med til at gøre byen mere moderne. Der var jo en station i forvejen, men den havde ligesom overlevet sin tid.

- Byen fik et moderne præg, som var med til at hjælpe byen videre i udviklingen, siger han. 

Oversigtsbillede fra stationsområdet på indvielsesdagen den 4. oktober 1974. Fra højre ses Valdemar Sejrsvejs gennembrud, den nye rutebilstation og stations- og postbygningerne. De funktionalistiske bygninger var tegnet af Statsbanernes og Post & Telegrafvæsenets arkitekter og opfyldte tidens krav for medarbejdere og kunder. Identiske bygninger finder man i øvrigt ved flere andre stationer i landet.
Oversigtsbillede fra stationsområdet på indvielsesdagen den 4. oktober 1974. Fra højre ses Valdemar Sejrsvejs gennembrud, den nye rutebilstation og stations- og postbygningerne. De funktionalistiske bygninger var tegnet af Statsbanernes og Post & Telegrafvæsenets arkitekter og opfyldte tidens krav for medarbejdere og kunder. Identiske bygninger finder man i øvrigt ved flere andre stationer i landet. Foto: Steen Rasmussen, Sjællands Tidende & Holbæk Stadsarkiv

Den dengang nye station havde været undervejs i 40 år med ønske om at løse en opdeling i byen og binde Holbæk bedre sammen. 

Indvielsesdagen af stationsområdet blev fejret med manér. Man havde gjort dagen til en “Borgerfest”, og dagen igennem kunne børn og barnlige sjæl få sig en gratis tur op og ned ad Nygade med “Nygadeekspressen”. Nygade var endnu ikke blevet permanent gågade, men var det denne dag.
Indvielsesdagen af stationsområdet blev fejret med manér. Man havde gjort dagen til en “Borgerfest”, og dagen igennem kunne børn og barnlige sjæl få sig en gratis tur op og ned ad Nygade med “Nygadeekspressen”. Nygade var endnu ikke blevet permanent gågade, men var det denne dag. Foto: Chr. Mikkelsen, Holbæk Amts Venstreblad & Holbæk Stadsarkiv

Snart kan rejsende på Holbæk Station dog vinke farvel til stationsbygningerne, som vi kender dem i dag.

Efter flere overfald og utryghed på stationen de seneste år, skal den nu totalrenoveres for mere end 57 millioner kroner


Nyhedsoverblik