Skoleskemaet bliver barberet kraftigt ned for eleverne på Kildebjergskolen i Mørkøv i det kommende skoleår.
Det skal give mulighed for, at der kan være to lærere, eller en lærer og en skolepædagog, i timerne. Alle klasser får samtidig en ugentlig temadag på skoleskemaet.
Sådan lyder hovedingredienserne i den plan, skoleleder Mette Arnth Vadsager er blevet enig med skolebestyrelse og personale om at indføre fra skolestart på onsdag.
Jeg håber, vi får lavet en folkeskole, der bare virkelig brager derudaf og bliver det absolutte naturlige førstevalg for familierne
De næste tre skoleår bliver Kildebjergskolen og de andre folkeskoler i Holbæk Kommune nemlig fritstillet fra en række statslige og kommunale regler som en del af et frihedsforsøg på skoleområdet.
Mette Arnth Vadsager glæder sig til at komme i gang:
- Jeg håber, vi får lavet en folkeskole, der bare virkelig brager derudaf og bliver det absolutte naturlige førstevalg for familierne.
Skolelederen er helt ny på Kildebjergskolen. Det var blandt andet frihedsforsøget, der lokkede hende til Mørkøv. Hun var ellers glad for at arbejde som viceskoleleder på Lynghøjskolen i Roskilde Kommune. Men da stillingen som skoleleder i Mørkøv blev slået op, slog hun til.
Mange af de idéer, der foldes ud på Kildebjergskolen, var derfor allerede født, da Mette Arnth Vadsager kom til skolen 1. juni, men hun har været med til at konkretisere og gennemføre dem.
Det her med faktisk at have mere tid sammen med den enkelte elev, er bare en helt vildt god idé
Fra 28 til 22 lektioner om ugen
Den allerstørste ændring bliver skoledagens længde. Loven siger egentlig, at 0.-3. klasse skal have 30 lektioner om ugen. Mod dispensation kan man ændre det til 28, men på Kildebjergskolen barberer de det ned til 22 lektioner.
- Vi var ikke i tvivl på den her skole, om, at det var det, der stod først for, fortæller Mette Arnth Vadsager.
De færre lektioner betyder ikke, at lærerne får færre undervisningstimer, men gør, at de for eksempel kan prioritere at være to lærere på i timerne.
- Vi tror på, det bliver meget bedre, når man kan lave mindre hold af børn. Det her med faktisk at have mere tid sammen med den enkelte elev, både på det sociale og det faglige plan, det er alle enige om, at det er bare en helt vildt god idé, siger skolelederen på Kildebjergskolen.
I er ikke bange for, at de lærer mindre, når de har færre timer?
- Nej, det er vi helt sikkert ikke. Vi tror på, at det her giver kvalitet og er noget, der løfter. Det er jo ikke nødvendigvis sådan, at flere timer på børnenes skema er lig med bedre kvalitet, måske tværtimod trættere børn og færre voksne i timerne, siger Mette Arnth Vadsager.
De kortere skoledage styrker samtidig skolens SFO. I de senere år har mange SFO'er lidt under elevernes lange skoledage, som har gjort, at nogle af forældrene har valgt SFO'en fra til deres børn.
- På den her måde bliver der frigjort ressourcer til, at vi i SFO-regi kan lave en super fed SFO, hvor børnene ikke er helt vildt trætte, når de kommer, men faktisk har mulighed for et rigtig godt fritidsmiljø efter skole, siger Kildebjergskolens skoleleder.