- Jeg har aldrig oplevet så grelt et eksempel før. Der skal ikke gå tre år uden at finde et passende botilbud - det er grotesk, der går så lang tid.
Det er en beklagelig sag, som berører mig
Sådan siger advokat og formanden i Foreningen af Faste Værger i Danmark, Lasse Hummelhof Frandsen, der har fulgt sagen om et af foreningens medlemmer, som er værge for en 56-årig psykisk syg mand fra Holbæk.
I mindst tre år har Holbæk Kommune kendt til mandens skrantende helbred, og kommunen erkendte selv i 2021, at han havde brug for et bedre botilbud.
Selv om mandens værge, Jesper Lang, har prøvet at gøre kommunen opmærksom på mandens behov for bedre hjælp, har kommunen forholdt sig passivt.
Kalder det højest usædvanligt
Selvom Foreningen af Faste Værger i Danmark generelt har et godt samarbejde mellem foreningens medlemmer og de kommunale sagsbehandlere, så er formanden kritisk over for Holbæk Kommunes manglende ageren i forhold til den syge borger.
- Det er højest usædvanligt, at en mand, der ikke kan bo i en bolig, fordi den er uegnet til hans behov, skal vente i tre år. Det bør kun tage nogle måneder at finde noget passende, siger Lasse Hummelhof Frandsen.
- Kommunen er traditionelt set til for de svageste i samfundet - børn, ældre, handicappede. I det her tilfælde er der tale om en syg borger med et helbred, der bliver dårligere og dårligere - der også har diagnoser som blandt andet demens og skizofreni.
- Så når han har behov for et nyt sted at bo, så skal han selvfølgelig henvises hurtigst muligt - der skal ikke gå tre år. I min optik er det pligtforsømmelse, siger Lasse Hummelhof Frandsen.
Formanden håber, at politikerne i Holbæk Kommune tager ved lære ved den her sag.
- Jeg vil håbe, at man fra politisk side i Holbæk Kommune, tager den her sag op og får talt om, hvad man har tænkt sig at gøre fremadrettet for at forhindre det gentager sig.
Udvalgsformand beklager
Holbæk Kommune erkender, at sagsbehandlingen har taget for lang tid.
Jakob Sejrup Villadsen (SF), der er udvalgsformand for Socialudvalget i Holbæk Kommune, kan ikke kommentere den konkrete sag, men han beklager det langsommelige forløb
- Det er en beklagelig sag, som berører mig. Han (den 56-årige mand, red.) skulle have haft mere hjælp og skulle have været hurtigere i et passende botilbud - så på den måde kunne vi gøre det bedre, siger han.
- Hvis jeg selv havde stået i samme situation med et familiemedlem, der har brug for hjælp, ville jeg også selv have forventet en hurtigere sagsbehandling, siger Jakob Sejrup Villadsen og fortsætter:
- Jeg tager også kritikken fra foreningen til efterretning. Det er en kritik vi tager til os - og vil gøre det bedre i fremtiden.
Ifølge udvalgsformanden har politikerne taget nogle tiltag, som forhåbentligt vil kunne komme lignende sager til livs i fremtiden.
- Den her sag er også et eksempel på, at vi mangler sagsbehandlere kombineret med, at det er svært at finde botilbud, der passer lige præcis til borgere med de her specifikke udfordringer, siger Jakob Sejrup Villadsen og tilføjer:
- Derfor har vi fra politisk side sat penge af til at få flere sagsbehandlere - så vi kan undgå sager som den her i fremtiden.