Mellem 150 og 200 meter var alt, der adskilte to modkørende tog ved Mørkøv Station sidste år, da en lokomotivfører overså et rødt lys ved stationen og kørte fra perronen på den enkeltsporede Nordvestbane uden at have fået tilladelse.
Du er kørt uden signal – stop omgående, stop
Der var ifølge Havarikommissionen tale om en alvorlig faresituation. Det fremgår af kommissionens rapport om hændelsen, der fandt sted i august sidste år.
Hændelsen fandt sted den 17. august klokken 17.40 hvor et IC4-tog kørte fra perronen på Mørkøv Station og først blev standset, da lokomotivføreren til sin overraskelse så endnu et rødt signal ved udkørslen fra stationen.
- Du er kørt uden signal – stop omgående, stop, sagde stationsbestyreren på fjernstyringscentralen i Roskilde i radioen, da han opdagede fejlen med udkørslen. Desværre sendte han meldingen til det forkerte tog.
Derfor var det også kun overvågenhed fra lokomotivføreren i det modkørende tog, et lokomotiv med seks dobbeltdækkervogne tilkoblet, at ulykken blev forhindret. Han så nemlig toget foran sig og valgte at stoppe, selvom han havde grønt lys til at køre videre.
- Jeg fik lige signal, du, og så er der et tog, der holder foran mig, sagde lokomotivføreren på lokomotivet med dobbeltdækkervognene til fjernstyringscentralen over radioen.
Det kunne være gået helt galt
På IC4-toget var situationens alvor endnu ikke gået op for lokomotivføreren.
- Jeg ved ikke hvad der sker,. Jeg holder foran U-signalet for stop, og mod mig, der holder en ME (navnet på det modkørende lokomotiv red.), kaldte lokomotivføreren fjernstyringscentralen.
Svaret var lakonisk.
- Det gør du også. Du afgik uden signal derindefra, der var ikke signal til dig […], han havde indkørsel, den anden.
- Det kan simpelthen ikke passe, lød det forbløffede svar.
- Ja, men du har ikke haft signal, du har haft en indkørsel. Han har holdt derude og ventet. Du har skåret skiftet op på vej ud. Så, vi holder lige stille nu, indtil vi får styr på situationen., lød meldingen fra fjernstyringscentralen.
Alvoren kommer dog frem i kommunikationen kort efter.
- Jeg vender lige tilbage til dig – og du er okay, spurgte stationsbestyreren på radioen.
- Ja, det er da noget af et – okay – det kunne jo være gået helt galt så, sagde lokomotivføreren.
- Ja, det kunne det, lød svaret fra fjernstyringscentralen.
Opkaldet fandt sted i minutterne efter 17.42 - og mindre end fem minutter senere ringede telefonen hos Havarikommissionen, der indledte en undersøgelse.
Kunne være undgået
Sporskiftet ved Mørkøv Station var indstillet, så det modkørende tog kunne køre direkte til perron. Derfor blev sporskiftet da også skåret op, da IC4-toget passerede. Derfor måtte toget da også fortsætte fremad, da passagererne skulle sættes af.
Rapporten fra Havarikommissionen fastslår dog, at hændelsen helt kunne være undgået. Begge tog var nemlig udstyret med sikkerhedssystemet ATC, der med det samme ville have bremset togene, hvis der var risiko for en ulykke.
ATC blev indført i Danmark i 1980'erne og 1990'erne. Systemets udrulning blev fremskyndet af Sorø-togulykken i 1988. Systemet er dog ikke installeret på den enkeltsporede Nordvestbane - og derfor virkede systemet ikke, selvom togene ellers kunne bruge det.
Havarikommissionen bemærker dog, at det nye signalsystem på strækningen ventes at løse problemet uden at der installeres ATC.
Er sket før samme sted
Hændelsen ved Mørkøv Station er næsten magen til en lignende hændelse i maj 2015, hvor en lokomotivfører også overså et rødt lys ved perronen - og hvor en ulykke kun blev undgået, da lokoføreren opdagede det modkørende tog, og blinkede med togets lanterner.
I 2015 blev et sporskifte således også skåret op - og Havarikommissionen konkluderede, at situationen kunne være undgået med ATC.
Ingen kom noget til ved episoderne - hverken ved situationen i 2020 eller i 2015.