Nu rykker drømmen om en Kattegatbro et skridt nærmere.
For der vil blive sat 60 millioner kroner af til en forundersøgelse af Kattegatforbindelsen på finanslovsudspillet.
Det oplyser Venstres Jacob Jensen, der er finansordfører og medlem af regionsrådet i Region Sjælland, til TV ØST.
- Indtil videre har det været transportministeren, der har haft nogle overvejelser. Der har også været nogle hjemmeberegninger, som nu bliver gjort mere grundige og mere officielle i den forstand, at det så bliver lavet som en forundersøgelse, siger Jacob Jensen til TV ØST.
Det her ser jeg som værende et vigtigt signal fra regeringen om, at Kalundborgmotorvejen skal med næste gang
- Og det er reelt første gang, hvis det bliver vedtaget, at folketinget officielt tager stilling til, hvordan en given fastforbindelse over Kattegat kan se ud. Både i økonomi og udformning og alt muligt andet. Så det er i overført betydning første spadestik – og et vigtigt spadestik – til en fast forbindelse.
Kalundborgmotorvejen et skridt nærmere
For med en Kattegatbro følger sandsynligvis også en færdiggørelse af Kalundborgmotorvejen.
- Det er jeg svært tilfreds med. Både set ud fra et Region Sjælland-perspektiv, men også mere lokalt kommer jeg fra det nordvestsjællandske, og hele den korridor, som vi jo arbejder stærkt for at få færdiggjort – en Kalundborgmotorvej. Det her ser jeg som værende et vigtigt signal fra regeringen om, at Kalundborgmotorvejen skal med næste gang, lyder det fra Venstremanden.
- Det forventes en gang i det nye år, at man kommer med et udkast til en trafikplan, hvor Kalundborgmotorvejen vil være en naturlig første etape til en fastforbindelse. Når man nu siger med udspillet til finansloven, at man gerne vil arbejde videre med en fast forbindelse, så er det naturligt at sige, at når man så kommer med et trafikudspil engang i 2019, så er sidste del af Kalundborgmotorvejen med der.
Første og sidste spadestik
Tager man de langsynede briller på, er mulighederne næsten ikke til at overskue, hvis man hedder Jacob Jensen.
- Tænkt sig at have et område, hvor man kan komme fra Sjælland til landets næststørste by på en lille time. At få bundet Aarhus og København sammen på den måde, hvor vi selvfølgelig vil være endnu mere centrale ved at binde landsdelene sammen, det vil selvfølgelig være nogle meget store perspektiver, der ligger ude i det, siger Jacob Jensen.
- Men nu er jeg realist, så vi både på den korte bane kan få taget spadestikket i overført betydning, og at vi i helt bogstavelig betydning kan få taget sidste spadestik på Kalundborgmotorvejens tredje etape.
Drømmen blev vakt til live
Drømmen om en Kattegatforbindelse blev vakt til live tilbage i marts måned på baggrund af en ny rapport og nye tal fra Transportministeriet
Her fremgik det, at hvis man droppede togskinnerne og alene opførte en bilbro over Kattegat, vil den 58 milliarder kroner dyre bro kunne tilbagebetales af bilisterne selv på 32 år.
Regnestykket kom to år efter, at den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) så godt som begravede ambitionerne om at bygge en bro over Kattegat.
- Regeringen påtænker ikke at gå videre med en fast Kattegat-forbindelse til 118 milliarder kroner, sagde Hans Christian Smidt.