Den faste kattegatforbindelse mellem Sjælland og Jylland har mødt modvind siden det politiske forslag så dagens lys tilbage i 2018.
Før den omdiskuterede, faste forbindelse kan blive en realitet, skal der gennemføres en forundersøgelse af området, der blandt andet skal belyse klima- og miljømæssige aspekter af projektet.
Forundersøgelsen af den 40 kilometer lange bro skulle efter planen have været færdig ved årets udgang, men nu er den blevet forsinket.
Forsinkelsen af forundersøgelsen sker, da der er behov for blandt andet at genberegne trafikprognosen på baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035.
- Der er tale om et meget stort projekt, og det er vigtigt, at vi har et solidt grundlag, så vi kan få en grundig diskussion af forbindelsen og i sidste ende træffe beslutning om fremtiden for projektet, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.
Det er Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafikstyrelsen, der er i gang med forundersøgelsen af en mulig fast forbindelse over Kattegat. De undersøger både på muligheden for at bygge en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og baneforbindelse.
Undersøgelsen skulle have været klar ved årets udgang, men den nyligt indgåede aftale om fremtidens investeringer i infrastruktur har betydet, at der nu skal foretages nye beregninger af trafikken.
Artiklen fortsætter under billedet.
Derfor afsættes der nu mere tid til at færdiggøre forundersøgelsen, så den kan bygge på de mest opdaterede tal. Det betyder, at forundersøgelsen først forventes færdig i løbet af foråret 2022 i stedet.
- Det er en helt naturlig konsekvens af de beslutninger, alle Folketingets partier blev enige om i juni. Flere projekter i infrastrukturplanen kan få betydning for den forventede trafik på en mulig fast forbindelse over Kattegat, og det er vi selvfølgelig nødt til at tage højde for i beregningerne, forklarer Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.
Forundersøgelsen af kattegatforbindelsen blev sat i gang i starten af 2019, da regeringen satte i alt 60 millioner kroner af til undersøgelsen i Finansloven. Når forundersøgelsen ligger klar, skal der sættes gang i en VVM-undersøgelse, som skal danne det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.
Forbindelsen møder hård kritik
Siden regeringen i 2018 kom med forslaget til en Kattegatforbindelse, har ideen mødt hård kritik fra flere sider. Senest har forbindelsen fået en ny modstandsgruppe ved navn Den Nye Kattegatkomité – for natur og bæredygtighed.
Komiteen, der har medlemmer fra alle tre kommuner, som forbindelsen berører, er modstandere af den faste forbindelse mellem Sjælland og Jylland, da de mener, den ikke er bæredygtig, og at den vil skade naturen og miljøet i områderne.
Komiteen mener ikke, at arbejdet med planerne om en kattegatforbindelse kun skal have fokus på en hurtigere transporttid mellem Øst- og Vestdanmark, men at et lige så stort fokus på natur og miljø skal indgå i både forundersøgelsen og planlægning af forbindelsen.
Forbindelsen skal resultere i en forkortet rejsetid mellem København og Aarhus med op til halvanden time for både togrejsende og bilister. Derudover håber Regeringen på, at en bro over Kattegat kan binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.
Den 40 kilometer lange forbindelse er lige nu planlagt til at gå fra Røsnæs over Samsø til Hou, der ligger syd for Aarhus.