For kokkelandsholdene under Dansk Gastronomisk Union (DGU), handler det dels om en økonomisk håndsrækning, dels om faglig inspiration til nye fiskeretter, der skal udfordre landets bedste kokke.
For Musholm A/S er et af hovedmålene med aftalen at gøre langt flere danske forbrugere opmærksom på, at dansk ørred og ørredrogn fra Musholm er, som fiskemester Anders Lejbach udtrykker det, højkvalitet i verdensklasse.
Det, vi producerer her, er verdensklasse
En usædvanlig sponsoraftale er faldet på plads mellem DGU og havbruget Musholm A/S på Reersø, og aftalen blev døbt i champagne på Reersø Havn med administrerende direktør i Dansk Gastronomisk Union, Morten Juul Andersen, sales manager Rudi Ole Petersen og fiskemester Anders Lejbach fra Musholm A/S.
- Vi synes jo, at det, vi producerer her, er verdensklasse. Og det vil vi gerne have at mange flere danskere får øjnene op for, siger Anders Lejbach til Nordvestnyt.
- Det danske Kokkelandshold er en del af Dansk Gastronomisk Union, der fornylig vandt OL-guld til Danmark med cateringlandsholdet, og vi er meget tilfredse med at have indgået et samarbejde med Musholm Havbrug. Det er ørredprodukter af høj kvalitet, som DGU’s landshold vil bruge og teste i forbindelse med udviklingen af retterne, særligt med henblik på den næste store internationale konkurrence, som er VM for kokke i Luxemburg 2022, siger Morten Juul Andersen til avisen.
Artiklen fortsætter under videoen.
Den faglige del af sponsoraftalen vil strække sig mange år ud i fremtiden.
Samarbejdspartnerne vil gerne have, at kokkene på landsholdene skal lære at udvikle nye retter med ørred og rogn fra Musholm.
Retterne vil med tiden muligvis finde vej til nogle af landets restauranter, og derfor mener de to parter i samarbejdet, at det vil betyde, at produkterne fra Musholm vil finde vej til danske hjem.
Aftalen er trådt i kraft.