En bro over Kattegat er kommet på tale, efter en ny rapport fra Transportministeriet har opstillet et nyt regnestykke for byggeriet.
Regnestykket i rapporten viser, at broen på 32 år vil kunne betales hjem af de trafikanter, der vil benytte den.
Der er jo rigelig biler i forvejen som kommer ud og bruger området, men en bro er jo bare at skabe gennemkørselstrafik
Det har fået et blåt flertal i Folketinget til at puste liv i projektet, og det bekymrer nu borgerne i Røsnæs, hvor vejen til broen, ifølge de foreløbige tegninger, vil komme til at gå igennem.
- Jamen jeg er da bekymret for det. Det er helt sikkert. Jeg er bekymret på de borgeres vegne, som har de huse og de områder, det går ud over, for det er jo naturskønt. Det er jo et sommerhusområde, skal man ikke glemme, på nordsiden også, så det er bekymrende for dem, siger Troels Birk Kristoffersen, formand for Røsnæs Udvikling og Beboerforening.
Kun skitser
Der er også en bekymring for at den fredelige stemning i området vil lide skade.
- Det er vi rigtig kede af, fordi vi er glade for at være her med naturen og at bo i den. Og der er jo rigelig biler i forvejen som kommer ud og bruger området, men en bro er jo bare at skabe gennemkørselstrafik. Og det bliver bare hurtigt igennem og så hurtigt over. Så det tror jeg vil ødelægge det her lidt stille og rolige vi har herude, siger Nina Munck, der bor i Ulstrup.
Artiklen fortsætter under billedet.
Den bekymring forstår Kalundborg-borgmester Martin Damm (V).
Men han maner dog til besindighed, for han minder om, at intet er besluttet endnu.
- Jamen jeg ville egentlig også være bekymret, hvis jeg var beboer på Røsnæs og troede på de tegninger, der ligger nu. Men det er jo principskitser, der viser om det kan betale sig at arbejde videre med en forbindelse mellem Kalundborg- og Aarhus-området. Men som vi kan huske både Femern-forbindelsen og fra Øresundsforbindelsen, så bliver løsningerne jo i praktikken tit nogle andre, siger Martin Damm (V).
Skal tilpasses området
Han forklarer også, at en bro og en motorvej vil skulle tilpasses det område, den skal ligge i.
- Vi har ingen intentioner om at flække Røsnæs på langs. Det vil være virkelig en skam. Det er et fantastisk område, og sådan en forbindelse vil jo skulle tilpasses området, lyder det fra borgmesteren, der forklarer:
- Der findes mange tekniske muligheder, man kan løse den slags på, eksempelvis kan man grave vejen ned, så den ikke er oppe. Jeg ville slå koldt vand i blodet, fordi det er et fantastisk projekt, og det skal selvfølgelig tilpasses naturen på Røsnæs, siger han.
Ifølge borgmesteren er beskyttelse af naturen i området et vigtigt fokus-område for Kalundborg.
- Det viser jo også altid, når man laver de konkrete miljøberegninger, at de lokale løsninger, altså den måde det kommer til at være i virkeligheden, de kommer jo også til at tage hensyn til miljøet. Og det går jeg stærkt ud fra at det her gør også. Det er i hvert fald en kamp, vi vil kæmpe i Kalundborg, siger borgmesteren.