Skolebørnene i Kalundborg Kommune er efter sommerferien mødt op til undervisning med flere nyansatte lærere, men 45 procent af dem har ikke en læreruddannelse i bagagen.
Det finder medlem af Folketinget for Socialdemokraterne Rasmus Horn Langhoff, som er valgt i Kalundborgkredsen, stærkt problematisk.
- Det er en meget bekymrende udvikling og noget, som vi skal reagere hurtigt på. Vi er ude på et skråplan, og det går ud over børnenes undervisning, siger han til TV ØST.
Kræver svar fra ministeren
Derfor har S-politikeren rettet en række spørgsmål mod ministeren for børn og undervisning, Ellen Trane Nørby (V). Han vil blandt andet gerne have svar på, hvorvidt det er en særlig udfordring i Kalundborg Kommune, eller om tallene er udtryk for en mere generel tendens i Danmark.
Rasmus Horn Langhoff mener nemlig ikke, at det er forsvarligt at lade ikke-uddannede varetage undervisningen i folkeskolen.
Vi må ikke undervurdere, hvad man lærer på seminariet
- Der er jo en grund til, at vi har en læreruddannelse. Der får man en række redskaber og tilegner sig nogle pædagogiske egenskaber til at håndtere svære situationer, som kan opstå, når man underviser 24 forskellige børn på én gang, siger han.
Vigtigt at uddanne lokalt
Han slår fast, at det ikke er sikkert, at for eksempel en tømrer har de rette redskaber til at undervise i sløjd, selvom han er dygtig til at arbejde med træ.
- Det er helt afgørende, at underviseren er god til at lære fra sig og både har ønsket og evnerne til at give sin viden videre. Og her må vi ikke undervurdere, hvad man lærer på seminariet, siger Rasmus Horn Langhoff.
Står det til folketingspolitikeren, så skal der være et langt større fokus på at uddanne lærere lokalt. Det kan måske vende udviklingen og sikre flere kvalificerede lærere.
- Efter Holbæk Seminarium er blevet lukket ned, er der ikke kommet noget et alternativ. Det gør det sværere at tiltrække lærere til området, og det lider Kalundborg Kommune under. Vi skal sætte nogle ting i gang, så det er lettere at uddanne sig lokalt, siger han.