Miljøundersøgelse for ny motorvej forældet – nu undersøges 200 vandhuller for vandsalamandere og firben

Kalundborgmotorvejen har været undervejs siden 2009. Nu er miljøundersøgelserne til sidste etape i gang for anden gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I 2028 skal der efter planen være motorvej hele vejen fra Holbæk til Kalundborg. Det er den sidste og længste etape af Kalundborgmotorvejen. 28 kilometer i alt, som her ventes at stå færdig.

Netop nu er selve forarbejdet til strækningen i fuld gang med miljøundersøgelser af vandhuller og natur.

quote Der er faktisk lavet en VVM i 2012, men man har vurderet, at de undersøgelser, der blev lavet i sin tid, er for gamle

Christian Tolderlund, projektleder, Vejdirektoratet

Et tilsvarende arbejde blev lavet for ti år siden, men ifølge Christian Tolderlund, projektleder i Vejdirektoratet, er tiden løbet fra disse undersøgelser:

- Der er faktisk lavet en VVM i 2012, men man har vurderet, at de undersøgelser, der blev lavet i sin tid, er for gamle. Der kan være sket rigtig meget på naturområdet. Derfor er det besluttet at lave nye feltundersøgelser, siger han.

Christian Tolderlund, projektleder, Vejdirektoratet.
Christian Tolderlund, projektleder, Vejdirektoratet. Foto: TV2 ØST

Derfor har biologer i den seneste tid været i gang med et omfattende arbejde med kortlægning af sjældne padder og vandsalamandere.

TV2 ØST var med, da arbejdet forleden var i gang ved Ubberup nær Kalundborg.

- Når vi er færdige, så ved man, hvordan naturen ser ud, hvad der er for nogle hensyn, man skal tage, og det prøver man så i videst muligt omfang at gøre, forklarer Martin Vestergaard, biolog, COWI.

Han skal sammen med sin kollega, Frederik Jensen, gennemgå i alt 200 vandhuller langs linjen for tredje og sidste etape af den kommende Kalundborg-motorvej mellem Regstrup og Kalundborg.

Martin Vestergaard, biolog i COWI, forklarer, at en miljøundersøgelse er en forudsætning for at bygge nye veje.
Martin Vestergaard, biolog i COWI, forklarer, at en miljøundersøgelse er en forudsætning for at bygge nye veje. Foto: TV2 ØST

Det er især padder, der bliver søgt efter, hvor fokus i særlig grad er på de såkaldte bilag 4-arter, som nyder særlig EU-beskyttelse.

1400 timer i felten

Selvom der skulle dukke en sjælden art op, så kommer det ikke til at få betydning for, hvorvidt motorvejen bliver en realitet, forklarer Frederik Jensen, der er fagprojektleder i COWI:

- Men det kan for eksempel være, man skal opsætte paddehegn i anlægsperioden, så de ikke vandrer ind på byggepladsen.

Frederik Jensen, er fagprojektleder i COWI. Han er med til at gennemgå i alt 200 vandhuller langs strækningen for den sidste etape af motorvejen. De fund, som bliver gjort, kan blandt andet få betydning for indhegning af byggepladsen, forklarer han.
Frederik Jensen, er fagprojektleder i COWI. Han er med til at gennemgå i alt 200 vandhuller langs strækningen for den sidste etape af motorvejen. De fund, som bliver gjort, kan blandt andet få betydning for indhegning af byggepladsen, forklarer han. Foto: TV2 ØST

Den nye motorvejsforlængelse har været undervejs siden 2009, hvor første etape af Kalundborgmotorvejen fra motorvejskryds Holbæk frem til Kvanløse stod færdig i 2013.

Siden blev strækningen forlænget til Dramstrup i 2019 og i 2028 skal de sidste 28 kilometer vestover til Kalundborg være klar til, at de første biler kan køre ud på strækningen.

En almindelig grøn frø. Den er fredet og man må ikke indsamle den. Fundet af den er dog ikke nok til at rykke ved projektet.
En almindelig grøn frø. Den er fredet og man må ikke indsamle den. Fundet af den er dog ikke nok til at rykke ved projektet. Foto: TV2 ØST

Arbejdet med at bygge den sidste strækning ventes ifølge Vejdirektoratet at gå i gang i 2025, når den kommende miljøundersøgelse, den såkaldte VVM-undersøgelse, har været i høring, og en ny anlægslov er vedtaget.

Der er afsat i alt 1.400 timer til feltundersøgelse af strækningen, svarende til godt fire måneders arbejde for to personer, hvor der også undersøges for markfirben og flagermus.


Nyhedsoverblik