I 2028 skal der efter planen være motorvej hele vejen fra Holbæk til Kalundborg. Det er den sidste og længste etape af Kalundborgmotorvejen. 28 kilometer i alt, som her ventes at stå færdig.
Netop nu er selve forarbejdet til strækningen i fuld gang med miljøundersøgelser af vandhuller og natur.
Der er faktisk lavet en VVM i 2012, men man har vurderet, at de undersøgelser, der blev lavet i sin tid, er for gamle
Et tilsvarende arbejde blev lavet for ti år siden, men ifølge Christian Tolderlund, projektleder i Vejdirektoratet, er tiden løbet fra disse undersøgelser:
- Der er faktisk lavet en VVM i 2012, men man har vurderet, at de undersøgelser, der blev lavet i sin tid, er for gamle. Der kan være sket rigtig meget på naturområdet. Derfor er det besluttet at lave nye feltundersøgelser, siger han.
Derfor har biologer i den seneste tid været i gang med et omfattende arbejde med kortlægning af sjældne padder og vandsalamandere.
TV2 ØST var med, da arbejdet forleden var i gang ved Ubberup nær Kalundborg.
- Når vi er færdige, så ved man, hvordan naturen ser ud, hvad der er for nogle hensyn, man skal tage, og det prøver man så i videst muligt omfang at gøre, forklarer Martin Vestergaard, biolog, COWI.
Han skal sammen med sin kollega, Frederik Jensen, gennemgå i alt 200 vandhuller langs linjen for tredje og sidste etape af den kommende Kalundborg-motorvej mellem Regstrup og Kalundborg.
Det er især padder, der bliver søgt efter, hvor fokus i særlig grad er på de såkaldte bilag 4-arter, som nyder særlig EU-beskyttelse.
1400 timer i felten
Selvom der skulle dukke en sjælden art op, så kommer det ikke til at få betydning for, hvorvidt motorvejen bliver en realitet, forklarer Frederik Jensen, der er fagprojektleder i COWI:
- Men det kan for eksempel være, man skal opsætte paddehegn i anlægsperioden, så de ikke vandrer ind på byggepladsen.
Den nye motorvejsforlængelse har været undervejs siden 2009, hvor første etape af Kalundborgmotorvejen fra motorvejskryds Holbæk frem til Kvanløse stod færdig i 2013.
Siden blev strækningen forlænget til Dramstrup i 2019 og i 2028 skal de sidste 28 kilometer vestover til Kalundborg være klar til, at de første biler kan køre ud på strækningen.
Arbejdet med at bygge den sidste strækning ventes ifølge Vejdirektoratet at gå i gang i 2025, når den kommende miljøundersøgelse, den såkaldte VVM-undersøgelse, har været i høring, og en ny anlægslov er vedtaget.
Der er afsat i alt 1.400 timer til feltundersøgelse af strækningen, svarende til godt fire måneders arbejde for to personer, hvor der også undersøges for markfirben og flagermus.