Modegigant beskyldes for vildledning - beviset er ved Kalundborg

En svensk modegigant anklages for greenwashing. Det sker på grund af en kampagne om bæredygtighed, hvor omdrejningspunktet er en skov ved Kalundborg.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når du handler i Gina Tricot, hjælper du virksomheden med at plante en skov - og betaler du 10 kroner ekstra, kan du være med til at fylde den med bier.

Sådan lød budskabet i store træk fra den milliardomsættende svenske modegigant, Gina Tricot.

quote Formuleringen er uheldig

Rebecca Watkins, Gina Tricot

En af Sveriges største influencere, Bianca Ingrosso, blev hyret til at reklamere for kampagnen, hvor Gina Tricot lovede at plante "deres helt egen" skov ved Kalundborg på Sjælland.

Historien møder dog kritik i historier fra SVT, der er Sveriges svar på DR. Her anklages virksomheden for at have vildledt deres kunder.

Slet ikke en skov

Ifølge flere kritikere kan man nemlig slet ikke tale om, at der er plantet en skov.

"Skoven" består kun af 503 nyplantede træer og har kun en tredjedel af det areal, der ifølge FN skal til, før der overhovedet er tale om en skov.

- Et firma, der er så stort som Gina Tricot, kan man forvente sig meget mere af end at købe en så lille andel og så få træer, siger professor emeritus Matts Lindbladh fra Sveriges Landbrugsuniversitet til SVT.

En af Sveriges største influencere blev hyret til en kampagne for modegiganten Gina Tricot, men ifølge en ekspert er der tale om "greenwashing".
En af Sveriges største influencere blev hyret til en kampagne for modegiganten Gina Tricot, men ifølge en ekspert er der tale om "greenwashing". Foto: Bianca Ingrosso, YouTube

En dansk ekspert mener, at der er tale om "greenwashing". En praksis, der dækker over handlinger, der skal få virksomheder til at virke mere grønne og bæredygtige, end de reelt er.

- Man kan tale om greenwashing, når virksomheder kommer med vildledende og urigtige udsagn om, hvor grønne og bæredygtige de er, siger Steen Vallentin, der er lektor i virksomheders sociale ansvar ved Copenhagen Business School.

Det skriver virksomheden

Sådan skriver Gina Tricot fortsat på deres hjemmeside:

Biodiversitet er livsvigtig for vores klode, og for fremtiden – i samarbejde med EcoTree dyrker vi nu vores egen skov lokalt i Danmark. Gina Tricot Forest er et initiativ, hvor vi bliver en del af en voksende bevægelse, som vil genoprette naturen og bidrage til biodiversiteten. Når du lægger 10 kr. oven i dit køb, hjælper du os med at fylde skoven med bikuber, da bien er en enormt vigtig del af kæden. Sammen får vi naturen til at blomstre. Tak.

Skovplantere er ærgerlige

Da TV2 ØST besøger "Gina Tricot Forest" ved Kalundborg er der ganske vist 17.600 træer at finde, som er i færd med at vokse, og som nu er lidt over en meter høje.

Men kun 503 er som nævnt plantet med penge fra Gina Tricot. Skoven ejes nemlig af en bred kreds bestående af 150 personer og 20 virksomheder.

Med andre ord er der altså ikke tale om, at Gina Tricot har deres "helt egen" skov, men kun at de står bag en mindre del af en kommende skov.

Her ses Thomas Canguilhem, der er direktør for EcoTree, sammen med en af firmaets medarbejdere.
Her ses Thomas Canguilhem, der er direktør for EcoTree, sammen med en af firmaets medarbejdere. Foto: Martin Stilling - TV2 ØST

Skoven, hvor insekter og dyr skal kunne boltre sig, er plantet af virksomheden EcoTree, der har rødder i Frankrig.

- Vi planter træer for både privatpersoner, men i høj grad også for virksomheder, siger Thomas Canguilhem, der er administrerende direktør for EcoTree, som også for nylig har plantet en skov på Orø.

EcoTrees træer plantes, når de er omkring halvandet år gamle.
EcoTrees træer plantes, når de er omkring halvandet år gamle. Foto: Martin Stilling - TV2 ØST

Det franske firma, der står for opbygningen og forplejningen af den fælles skov, finder det ærgerligt, at kampagnen blev markedsført, som den gjorde.

- Selvom vi er skoveksperter og ikke et kommunikationsbureau, gør vi, hvad vi kan for at rådgive vores kunder om markedsføringen, så der ikke sker misforståelser, siger Thomas Canguilhem.

- Det fjerner fokus fra projektet selv og vækker en mistanke til projekter som vores. Det prøver vi at bekæmpe ved at være så gennemsigtige som mulig, siger Thomas Canguilhem.

Erkender: Markedsføringen var en fejl

TV2 ØST har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Gina Tricot. Over for SVT erkender de dog, at det var forkert at sige, at virksomheden plantede sin "helt egen skov".

- Formuleringen er uheldig. Vi ville have formuleret os anderledes og er snublet her, siger bæredygtighedschefen fra Gina Tricot, Rebecca Watkins til svenske SVT. 

Gina Tricot er en svensk modegigant, der omsætter for mere end en milliard.
Gina Tricot er en svensk modegigant, der omsætter for mere end en milliard. Foto: Janee, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Samtidig bekræfter hun til SVT, at tøjkæden fra start af var bevidst om, at skoven ikke alene var deres ejendom. 

Influenceren Bianca Ingrosso, der markedsførte projektet, giver over for SVT udtryk for, at hun har handlet i god tro, idet aftalen var, at der skulle plantes en skov.


Nyhedsoverblik